Ben je al zindelijk? Kom dan bij ons leuk vakkenvullen!

Natuurlijk is het een wat belachelijke aanhef, toch lijkt het wel of het personeel in de supermarkt(en) steeds jonger wordt. Op naschoolse tijden en/ of in het weekend zie ik zeer regelmatig jongelui in winkels werken, waarbij ik denk ‘hoe oud zou jij eigenlijk zijn?’

Tot een paar jaar geleden zag je deze jongens en meisjes folders of weekkrantjes bezorgen. Om wat zakgeld bij elkaar te sprokkelen. Waarschijnlijk voor nieuwe hippe gympen of de allernieuwste FIFA game. Nu zie je ze al een aantal uren achter elkaar in de winkel om de voorraden op peil te houden.

Hoe oud mag je zijn voor je 1e baantje?

Vraag dus aan mezelf ‘Hou oud mag je zijn om je eerste voetstappen op de arbeidsmarkt te zetten?’ En de volgende vraag is dan uiteraard ‘Wat verdienen ze daar?’

Het antwoord op de 1e vraag was snel te vinden, al viel de uitgebreidheid van het antwoord wel weer tegen. Want wat mogen 13- en 14 jarigen eigenlijk.
Nou, ze mogen klusjes doen rond het huis en in de buurt. Bijvoorbeeld oppassen bij familie of kennissen of auto’s wassen. Een volgens mij overbodige toevoeging; ‘Dit mag op schooldagen en op vrije dagen.’ Dus feitelijk altijd.

Maar als 13/ 14-jarige mag je niet langer dan 2 uur ‘klussen’ op een schooldag en het mag maximaal 7 uur op een zaterdag. Op zondag mag je uitslapen, werken is dan niet toegestaan voor een 13-en 14-jarige. Verder mag je niet meer dan 12 uur over de hele week werken.

Ook meehelpen in de winkel of het landbouwbedrijf van hun ouders, meedoen aan een toneeluitvoering of spelen in een reclamespotje mag. Ook mag je dan al ergens stage lopen. Al zie ik niet zo goed wat een 13-jarige met een stage moet?

Groente inpakken, maar dan wel onbespoten!

Het volgende vind ik zelf wel ver gaan, 13- en 14 jarigen mogen namelijk onder strikte voorwaarden aan de lopende band werken. De werkgever moet daarbij nadelige lichamelijke en geestelijke belasting van het kind voorkomen en een veilige werkomgeving garanderen. Ik zou zeggen ‘Lopende band werk kunnen ze hun hele leven nog doen.

En als laatste mogen ze helpen bij lichte werkzaamheden in een winkel, zoals helpen bij het vakken vullen of inpakken. En helpen bij lichte oogstwerkzaamheden, het voeren van kleine dieren of groenten en fruit plukken. Zolang die maar niet zijn bespoten, want dan mag het weer niet.

Kortom, ze mogen nog best veel op die leeftijd. Al lijkt mij de ouderwetse krantenwijk meer dan voldoende. En desnoods een (leuk) vakantiebaantje.

Wat verdienen 13- en 14 jarigen met dat werken?

Dat was een verrassing! Er bestaat dus helemaal geen minimum jeugdloon voor 13- en 14 jarigen. Je zal dus zelf moeten gaan onderhandelen met je toekomstig ‘werkgever’. Daarvan moest ik wel even bijkomen.

Nou ja, één ding las ik wel, namelijk dat een 15-jarige minimaal € 2,71 per uur moet verdienen. Is € 2,50 per uur dan een goed startpunt in de onderhandelingen?

Als ik het zo teruglees lijkt het lopen van een krantenwijk zo gek nog niet. Of bestaan die niet meer?

Reacties

Een reactie posten