‘Schoonenberg
maakt fluitsignaal mede mogelijk.’
Nederlands Elftal Europees Kampioen.
Jarenlang
heb ik gedacht dat bedrijven als Shell, Microsoft of Google de dienst
uitmaakten in onze huidige maatschappij. Hoe kon ik me vergissen? Sinds een dag
of tien weet ik beter! Schoonenberg, verkoper van gehoorapparaten, is het meest belangrijke bedrijf van de
wereld. Waarom?
Zij
hebben het fluitsignaal mede mogelijk gemaakt. Ik wist het niet, moet ik heel
eerlijk bekennen. Totdat het me werd verteld in een reclameblok, vlak voor een
wedstrijd op het EK2012. Letterlijk werd me verteld "het fluitsignaal is mede mogelijk gemaakt door Schoonenberg". Wie ben ik dan om daaraan te twijfelen.
Dat
bijna onmogelijke dingen mede mogelijk konden worden gemaakt,
ja dat wist ik
wel. Zo maakten bijvoorbeeld verkopers van vakanties of accu’s het weer mede
mogelijk. Tenminste, dat beweerden zij op TV. Ik kan me daar ook iets bij
voorstellen.
Het
is belangrijk dat, als je vakantiereizen verkoopt, je de klant een garantie op
het gewenste weer kunt geven. Mooier is het als je het mede mogelijk kan maken. Hetzelfde geldt voor de de accuverkoper. Je
schaft niet snel een nieuwe batterij voor je auto aan als het toch geen winter
wordt. Nu ze jou vooraf waarschuwen, dat ze het mede mogelijk maken, dat er een portie kou aankomt, kun
je niet meer aankomen met “Dat hadden ze me wel iets eerder kunnen vertellen”.
Maar
in het geval van Schoonenberg weet ik het niet.
Wat is precies de reden dat zij
het fluitsignaal mede mogelijk maken? En om welk fluitsignaal gaat het? Om het
geluid van alle fluiten ter wereld? Ja, dat zou bijzonder zijn. “Zonder
Schoonenberg staat de fluitwereld stil.” Prachtige slagzin waarmee ik zeker een
reis zou winnen naar een plek waar nog geen fluitsignaal te horen is geweest. Waar
ik dan dat eerste signaal zou mogen geven.
Of
gaat het om één fluitje, ergens op een groen grasveld. Bijvoorbeeld in Polen of
de Oekraïne? Dat zij hebben mogen geven aan een onpartijdige, die een
wedstrijdje gaat leiden tussen twee teams. In dat geval is het onzin om het
groots te verkondigen aan de hele wereld. De man had net zo goed naar de
plaatselijke Action of sportwinkel kunnen gaan.
Bedrijven,
stop toch eens met die flauwekul dat jullie onmogelijke zaken mede mogelijk kunnen
maken. Dat je het weer mede mogelijk maakt of het geluid van een fluitje.
Besteed het geld van zulke campagnes liever aan innovatie of betaalbaarheid van
jullie producten.
Straks
moeten we nog lezen, horen of zien dat die man uit de Albert Heijn reclame het
mede mogelijk heeft gemaakt dat het Nederlands Elftal Europees Kampioen is
geworden. Of juist niet.
Neem aan dat ze gewoon bedoelen dat ze mensen helpen om het fluitsignaal weer te kunnen horen. Of denk je echt dat ze daadwerkelijk het fluitje van de scheidsrechter hebben betaald... #eerstnadenkendanbloggen#hoemoeilijk kan het zijn?
BeantwoordenVerwijderen“Anoniem heeft kennelijk de “boodschap” van dit blog niet begrepen. Het “mede mogelijk maken van alles” slaat door. Zeg gewoon dat je sponsor bent van de betreffende uitzending. Duidelijker en ook de realiteit.
Verwijderen