‘Schoonenberg maakt fluitsignaal mede mogelijk.’

‘Schoonenberg maakt fluitsignaal mede mogelijk.’ 

Jarenlang heb ik gedacht dat bedrijven als Shell, Microsoft of Google de dienst uitmaakten in onze huidige maatschappij. Hoe kon ik me vergissen? Sinds een dag of tien weet ik beter! Schoonenberg, verkoper van gehoorapparaten, is het meest belangrijke bedrijf van de wereld. Waarom?
Zij hebben het fluitsignaal mede mogelijk gemaakt. Ik wist het niet, moet ik heel eerlijk bekennen. Totdat het me werd verteld in een reclameblok, vlak voor een wedstrijd op het EK2012. Letterlijk werd me verteld "het fluitsignaal is mede mogelijk gemaakt door Schoonenberg". Wie ben ik dan om daaraan te twijfelen.

Dat bijna onmogelijke dingen mede mogelijk konden worden gemaakt,
ja dat wist ik wel. Zo maakten bijvoorbeeld verkopers van vakanties of accu’s het weer mede mogelijk. Tenminste, dat beweerden zij op TV. Ik kan me daar ook iets bij voorstellen.

Het is belangrijk dat, als je vakantiereizen verkoopt, je de klant een garantie op het gewenste weer kunt geven. Mooier is het als je het mede mogelijk kan maken. Hetzelfde geldt voor de de accuverkoper. Je schaft niet snel een nieuwe batterij voor je auto aan als het toch geen winter wordt. Nu ze jou vooraf waarschuwen, dat ze het mede mogelijk maken, dat er een portie kou aankomt, kun je niet meer aankomen met “Dat hadden ze me wel iets eerder kunnen vertellen”.  

Maar in het geval van Schoonenberg weet ik het niet.
Wat is precies de reden dat zij het fluitsignaal mede mogelijk maken? En om welk fluitsignaal gaat het? Om het geluid van alle fluiten ter wereld? Ja, dat zou bijzonder zijn. “Zonder Schoonenberg staat de fluitwereld stil.” Prachtige slagzin waarmee ik zeker een reis zou winnen naar een plek waar nog geen fluitsignaal te horen is geweest. Waar ik dan dat eerste signaal zou mogen geven. 

Of gaat het om één fluitje, ergens op een groen grasveld. Bijvoorbeeld in Polen of de Oekraïne? Dat zij hebben mogen geven aan een onpartijdige, die een wedstrijdje gaat leiden tussen twee teams. In dat geval is het onzin om het groots te verkondigen aan de hele wereld. De man had net zo goed naar de plaatselijke Action of sportwinkel kunnen gaan.

Bedrijven,
stop toch eens met die flauwekul dat jullie onmogelijke zaken mede mogelijk kunnen maken. Dat je het weer mede mogelijk maakt of het geluid van een fluitje. Besteed het geld van zulke campagnes liever aan innovatie of betaalbaarheid van jullie producten.

Nederlands Elftal Europees Kampioen.
Straks moeten we nog lezen, horen of zien dat die man uit de Albert Heijn reclame het mede mogelijk heeft gemaakt dat het Nederlands Elftal Europees Kampioen is geworden. Of juist niet.

Reacties

  1. Neem aan dat ze gewoon bedoelen dat ze mensen helpen om het fluitsignaal weer te kunnen horen. Of denk je echt dat ze daadwerkelijk het fluitje van de scheidsrechter hebben betaald... #eerstnadenkendanbloggen#hoemoeilijk kan het zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. “Anoniem heeft kennelijk de “boodschap” van dit blog niet begrepen. Het “mede mogelijk maken van alles” slaat door. Zeg gewoon dat je sponsor bent van de betreffende uitzending. Duidelijker en ook de realiteit.

      Verwijderen

Een reactie posten