'Ondanks toenemende werkloosheid geen ruimte voor nieuw beleid bij UWV'
Deze week vertel ik over het gesprek dat ik voerde met UWV over de toenemende werkloosheid en de rol van UWV daarin. Ik voelde bestuursvoorzitter Bruno Bruins aan de tand over het beleid van UWV en hun
toekomstplannen. Gaat UWV nu actie ondernemen? Dat lees je hier.
In één van mijn vorige blogs lees je hoe ik in contact kwam met
UWV. Twee weken geleden ging ik bij ze op bezoek, niet om te praten met mijn
werkcoach, nee op uitnodiging van Bruno Bruins, voorzitter van de Raad van
Bestuur UWV en diens woordvoerder Victor de la Vieter. Eventueel zou na afloop
van het gesprek ook nog een gesprek volgen met Tanja Oosterbaan, Projectmanager
Arbeidszaken UWV. Dat ging helaas, vanwege haar volle agenda, niet door. Ik
sprak haar daarom ruim een week later, via de telefoon.
Geen ruimte voor nieuw beleid
Wat ben ik (voorlopig) wijzer geworden van deze, op zich prettige, gesprekken? Dat er, naar mijn mening, op dit moment niet veel ruimte is bij UWV voor nieuw beleid. Intern staan zoveel belangrijke zaken op de rol dat daar alle aandacht voor nodig is. En waar ruimte mogelijk zou zijn voor nieuwe ideeën wacht men (ook) op de politiek. Is het een wachten op elkaar? Die vraag kan ik nu (nog) niet beantwoorden. Wel kan ik in deze bijdrage vertellen wat er zoal aan de orde kwam.
Omdat juist die maandag Eddy van Hijum, CDA 2e Kamerlid, wat uitspraken in eerder-
genoemd blog had gedaan, kon dit als een goede opening dienen. Bijvoorbeeld de vraag: 'of bezuinigingen bij het UWV geen verkeerd signaal zijn in deze tijd van oplopende werkloosheid?'
Geen ruimte voor nieuw beleid
Wat ben ik (voorlopig) wijzer geworden van deze, op zich prettige, gesprekken? Dat er, naar mijn mening, op dit moment niet veel ruimte is bij UWV voor nieuw beleid. Intern staan zoveel belangrijke zaken op de rol dat daar alle aandacht voor nodig is. En waar ruimte mogelijk zou zijn voor nieuwe ideeën wacht men (ook) op de politiek. Is het een wachten op elkaar? Die vraag kan ik nu (nog) niet beantwoorden. Wel kan ik in deze bijdrage vertellen wat er zoal aan de orde kwam.
genoemd blog had gedaan, kon dit als een goede opening dienen. Bijvoorbeeld de vraag: 'of bezuinigingen bij het UWV geen verkeerd signaal zijn in deze tijd van oplopende werkloosheid?'
Bruno Bruins was daar stellig over; dit was een politiek besluit en daar had hij zich aan te committeren.
Bij aanvaarding van deze baan, 1 januari dit jaar,
wist hij welke taken hem te wachten stonden, aldus Bruno. Onder andere het goed
laten verlopen van inkrimping bijna 5000 banen bij UWV en het herplaatsen van
boventallige medewerkers. Voor circa 200.000 Wajong-ers een plek vinden op de
arbeidsmarkt, dit naast de 'gewone' werkzoekende in het UWV bestand.
Afstoten
van een teveel aan kantoorruimte en vermindering van het aantal vestigingen van
het 'Werkbedrijf'. Kortom, werk zat aan de winkel.
'Nieuw beleid' ontwikkelen is dus een lastige zaak. En als er ruimte voor is zou dit moeten gebeuren mensen die nu bij UWV werken en door de aangekondigde bezuinigingen hun baan dreigen kwijt te raken.
Eén database voor alle vacatures
Ook een punt dat ik noemde in één van mijn eerdere bijdragen, opzetten van één gecentraliseerde databank voor vacatures, kwam aan bod. Eddy van Hijum (CDA) voelde wel wat voor het idee. 'De verplichte aanmelding van openstaande vacatures door werkgevers bij UWV met gelijktijdige opname in de op te zetten databank' zag hij als een interessante optie.

Bruno Bruin voelde er niet zo veel voor. Allereerst omdat UWV een, naar zijn
mening, redelijk tot goede vacaturebank heeft in de vorm van Werk.nl. Waar
dagelijks wordt gestreefd naar optimale vermelding van openstaande vacatures.
Hetzij door aanmeldingen via werkgevers, hetzij door 'spideren' op andere
vacaturebanken en dag- en weekbladen. Verplichte aanmelding zag hij niet zo
zitten en vond hij ook veel meer een item voor de politiek.
Ik zou zeggen Eddy
van Hijum, er ligt opnieuw een schone taak voor u. Als u hulp nodig heeft weet
u me vast te vinden?
Folder- en
voorlichtingsmateriaal
Ik schreef het al, ook folder- en voorlichtingsmateriaal van UWV kwam aan de orde.
Ik schreef het al, ook folder- en voorlichtingsmateriaal van UWV kwam aan de orde.
gerechtigde voor op
beëindiging van zijn WW uitkering en het daarna (mogelijk) ontvangen van een
bijstandsuitkering? Komt er slechts een brief van UWV en komt het daarna aan op
zelfredzaamheid?
Beide heren vonden het een prima idee om daar verder over na te denken. UWV was toch bezig met het aanpassen van divers voorlichtingsmateriaal, misschien kon een en ander daar in worden meegenomen? Op de vraag of ik mee wilde kijken naar het eindresultaat, dit op non-pay basis, zei ik uiteraard ja.
Beide heren vonden het een prima idee om daar verder over na te denken. UWV was toch bezig met het aanpassen van divers voorlichtingsmateriaal, misschien kon een en ander daar in worden meegenomen? Op de vraag of ik mee wilde kijken naar het eindresultaat, dit op non-pay basis, zei ik uiteraard ja.
Veel meer onderwerpen kwamen nog ter sprake, soms kort, soms meer uitgebreid.
Genoeg materiaal voor een vervolggesprek. Bijvoorbeeld over herinvoering
fiscale aftrek sollicitatiekosten. Interpretatie van CBS cijfers aangaande de
Arbeidsmarkt. Meer informatie vanuit UWV door middel van 'Postbus 51' spotjes.
Toch nog eens praten over de omvorming van het UWV naar meer 'digitaal' en de gevolgen daarvan. Het belang
van netwerkgroepen binnen UWV en gebruik social media met begeleiding door UWV
en vrijwilligers. Of over (Europese) aanbestedingen en opname in het 'bestek'
van een bepaald quotum werkzoekenden en Wajong-ers.
Daarover zeker meer in een volgende bijdrage. Ik zou zeggen, tot volgende week maar weer! En voor wie met vakantie is, geniet ervan! Tot slot dank aan Bruno Bruins voor zijn tijd en medewerking tot nu toe.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenOmdat de medewerkers van het UWV geen ambtenaren zijn is het UWV voor de overheid een populair bezuinigingsonderwerp.
BeantwoordenVerwijderenHet UWV heeft in de afgelopen 10 jaar bijna tienduizend medewerkers verloren door reorganisaties en bezuinigingen. Het UWV heeft daarmee op zichzelf al voor bijna alle bezuinigingsdoelen van het Min van SZW gezorgd zonder dat er ambtenaren uit moesten.
Voorheen kon dat nog door efficientieverbeteringen als gevolg van de fusie van de oude uitvoeringsorganisaties.
Daar valt echter niks meer te halen. Nu gaan bezuinigingen dus voornamelijk over het verminderen van taken van het UWV.
Alleerst wordt nu het grootste deel van het oude werkbedrijf gereduceerd. Dan moeten de reintegratiegelden naar de gemeentes. Gemeentes waar de meeste politici veel meer banden mee hebben dan het UWV. En ook het grootste deel van de Wajong gerelateerde uitkeringstaken gaan dan naar de gemeentes.
En dan moet het restantje van het UWV als ZBO opgeheven worden en direct door het ministerie gaan vallen.