Dagboek van
een 50-plusser – ‘Werkloosheidcijfer 50-plussers met 100.000 gedaald’
Gijs,
van ÉénVandaag, liet in zijn feestelijk gekleurde grafieken zien dat het
vertrouwen van de consument in de maand september met 35 punten was gestegen.
Werkend Nederland leek opgelucht.
Kranten,
nieuwsrubrieken en HRM sites stonden bol van het grote nieuws; de werkloosheid
onder werkzoekende 50-plussers was in één week tijd met 100.000 personen
afgenomen. Spectaculaire cijfers, nog nooit vertoond! Hoe kon dit?
Deskundigen
te kust en te keur verschenen op de buis. Onderzoeken van lang geleden werden
uit een stoffige la getrokken.
Totdat
iemand op het idee kwam dat het misschien wel de “schuld” van de Social Media
kon zijn. Een soort ProjectX, maar dan op het terrein van de werkgelegenheid.
Want
werd er de afgelopen week niet een oproep gedaan aan alle Recruiters in
Nederland om werkzoekende 50-plussers aan een baan te helpen? Klaarblijkelijk
hadden hun inspanningen direct effect opgeleverd. 100.000 Werkzoekende
50-plussers aan het werk, binnen één week.
Originaliteit
kan de media niet worden ontzegd, razendsnel werd het woord ProjectWW50+ uitgevonden.
De
Amsterdamse beurs veerde op en zorgde er daardoor mede voor dat Pensioenfondsen
ruim boven de dekkingsgraad uitkwamen.
Supermarkten,
bakkers en slijterijen zagen hun omzet verdubbelen, omdat 50-plussers weer naar
verjaardagen en andere feestjes gingen.

De
onderhandelingen over een nieuw Kabinet verliepen plots als een tierelier. Zo
er sprake was van “Breekpunten” vlogen deze onmiddellijk van tafel. Iedere
Nederlander, werkend of niet, kreeg binnen een week 1100 euro op zijn rekening
gestort. De Forensentax verdween als sneeuw voor de zon en de vraag naar
kantoorruimte oversteeg het aanwezige aanbod.
En dat
allemaal omdat de ogen van Recruiters open waren gegaan. Ze hadden zich laten
overtuigen van de kwaliteiten van de werkzoekende 50-plusser. Alle praatjes
over wat ze allemaal niet konden werden met een brede zwaai van tafel
geveegd. Grote kul en bladvulling, dat vonden ze ervan. Recruiters werden
benoemd tot de “Nieuwe Helden”. Zij hadden de crisis opgelost.
En die
arme Zwagervanadam? Ja, die moest zijn woorden terugnemen. Hij was het die
Recruitment Nederland had uitgedaagd. En nu op de blaren moest zitten. Zij
hadden de door hem gevraagde doelstelling bereikt. 100.000 Werkzoekende
50-plussers minder. Hiep-hiep-hoera! Compliment voor ons onszelf!
Reacties
Een reactie posten