Dagboek van een 50-plusser – ‘Werkloosheidcijfer 50-plussers met 100.000 gedaald’

Dagboek van een 50-plusser – ‘Werkloosheidcijfer 50-plussers met 100.000 gedaald’

Kranten, nieuwsrubrieken en HRM sites stonden bol van het grote nieuws; de werkloosheid onder werkzoekende 50-plussers was in één week tijd met 100.000 personen afgenomen. Spectaculaire cijfers, nog nooit vertoond! Hoe kon dit?
Deskundigen te kust en te keur verschenen op de buis. Onderzoeken van lang geleden werden uit een stoffige la getrokken.

Totdat iemand op het idee kwam dat het misschien wel de “schuld” van de Social Media kon zijn. Een soort ProjectX, maar dan op het terrein van de werkgelegenheid.
Want werd er de afgelopen week niet een oproep gedaan aan alle Recruiters in Nederland om werkzoekende 50-plussers aan een baan te helpen? Klaarblijkelijk hadden hun inspanningen direct effect opgeleverd. 100.000 Werkzoekende 50-plussers aan het werk, binnen één week.
Originaliteit kan de media niet worden ontzegd, razendsnel werd het woord ProjectWW50+ uitgevonden.

De Amsterdamse beurs veerde op en zorgde er daardoor mede voor dat Pensioenfondsen ruim boven de dekkingsgraad uitkwamen.
Supermarkten, bakkers en slijterijen zagen hun omzet verdubbelen, omdat 50-plussers weer naar verjaardagen en andere feestjes gingen.
Gijs, van ÉénVandaag, liet in zijn feestelijk gekleurde grafieken zien dat het vertrouwen van de consument in de maand september met 35 punten was gestegen. Werkend Nederland leek opgelucht.

De onderhandelingen over een nieuw Kabinet verliepen plots als een tierelier. Zo er sprake was van “Breekpunten” vlogen deze onmiddellijk van tafel. Iedere Nederlander, werkend of niet, kreeg binnen een week 1100 euro op zijn rekening gestort. De Forensentax verdween als sneeuw voor de zon en de vraag naar kantoorruimte oversteeg het aanwezige aanbod.

En dat allemaal omdat de ogen van Recruiters open waren gegaan. Ze hadden zich laten overtuigen van de kwaliteiten van de werkzoekende 50-plusser. Alle praatjes over wat ze allemaal niet konden werden met een brede zwaai van tafel geveegd. Grote kul en bladvulling, dat vonden ze ervan. Recruiters werden benoemd tot de “Nieuwe Helden”. Zij hadden de crisis opgelost.

En die arme Zwagervanadam? Ja, die moest zijn woorden terugnemen. Hij was het die Recruitment Nederland had uitgedaagd. En nu op de blaren moest zitten. Zij hadden de door hem gevraagde doelstelling bereikt. 100.000 Werkzoekende 50-plussers minder. Hiep-hiep-hoera! Compliment voor ons onszelf!

Er was echter alleen één maar! Met welk nieuws moesten de HRM sites vanaf nu hun lezers bezighouden?



Reacties