Lammert’s Wijde Wereld – De Stemmachine

Lammert’s Wijde Wereld – De Stemmachine


Een kort nachtje vannacht, omdat ik de einduitslag van de Tweede Kamerverkiezingen wilde weten. Zonder zo iets slaap je toch minder lekker. Althans ik.
Je neemt een biertje op de prognose, nog één op de definitieve prognose en daarna begint het lange wachten. Zal ik een borreltje nemen? Nee, even wachten op een grote stad.
Omstreeks twaalf uur heeft Amsterdam het voor elkaar en een jong borreltje wordt ingeschonken. Twee uur later zijn 70% van de landelijke stemmen geteld. De trend is duidelijk en valt alleszins mee. Nog even Rotterdam en dan kan ik naar bed. 
Drie uur en nog geen uitslag van de één na grootste stad van ons land. Amsterdamse tellers liggen al lang en breed te slapen. Nou ja, ik ga ook maar. Morgen zie ik wel hoe groot het werkelijke verschil is geworden.

Half negen sta ik fris en vrolijk op. De computer wordt aangezet, evenals de koffiezetter. Bijna gelijktijdig zijn ze klaar en ik schenk een mok koffie in. Daarna klik op TK2012 voor de einduitslag. “Huh! Nog steeds niet klaar in Rotterdam?”

Dan gaat de telefoon en op mijn schermpje zie ik dat het zwager Lammert is. 
“Goeiemorgen Zwagerse Zwager. Alles goed? Zeg, ik zit momenteel in Hoogeveen en heb daar gisteren ook gestemd. Je weet wel, met zo’n kiezerspas. Kun je mij even vertellen wie er daar gewonnen heeft? Ben ik wel nieuwsgierig naar.”
Ik klik op het kaartje en zie een witte vlek onderin in Drenthe. “Hé, dat is ook toevallig, dat is Hoogeveen!”
Ik vertel Lammert dat het Hoogeveen om 10.00 uur nog niet is gelukt om een uitslag te geven. En dan begint hij toch te lachen.

“Hahahaha, meen je dat echt? 13 uur na sluiting van de stembureau’s is daar nog geen uitslag bekend? En dan noemen ze mij oud.”  “Hoe bedoel je?” is mijn vraag terug.

“Nou, van de week was ik op een verjaardag en toen gebruikte ik in een zin het woordje cellofaan. Verbaasd keken de andere gasten mij aan. Had ik echt cellofaan gezegd?  Ik bedoelde vast folie?
Ik probeerde mijn “fout” weg te lachen, maar het kwaad was al geschied. Ik was een oude man die nog sprak over cellofaan. Ik was iemand uit de tijd dat men nog kon stemmen met behulp van een stemmachine. En uit de tijd dat een mobiele telefoon open geklapt kon worden.

Maar nu ik het daar toch over heb Zwagerse Zwager. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om weer met behulp van een stemcomputer te stemmen. Je zet een apparaat neer. Laat kiezers op een knopje drukken waar de partij en kandidaat van hun keuze op staat. En daarna komen er twee papiertjes uit. Je controleert of de goede naam erop staat en gooit één van de twee papiertjes in een gesloten stembus. Net als nu je stembiljet. Dat andere papiertje mag je mee naar huis nemen. Voor bijvoorbeeld een fotootje op Twitter of je Facebook.

’s Avond om negen uur drukt de stembureau beheerder op de knop “Totaal” en komt er een uitdraai uit met het totaal aan uitgebrachte stemmen. En een verdeling naar de deelnemende partijen. Die belt de beheerder snel door naar zijn hoofdkantoor en klaar is hij.
De gesloten stembus wordt verzegeld, opgehaald door de koerier en afgeleverd op het hoofdkantoor. Daar kunnen ze de dag erna de papiertjes tellen. Als de uitkomst hetzelfde is als van de uitdraai is alles goed gegaan. Zeg nou zelf zwager, makkelijker kunnen we het toch niet maken?
Kijk eens naar de voordelen! De TV uitzending kan om elf uur worden afgerond. Knevel, van de Brink, Pauw, Witteman en Nieman kunnen nog wat na-ouwehoeren en je ligt op tijd in je bed.

Hé zwager, ben je er nog?”

Lammert roept nog een paar keer, maar tevergeefs. Ik heb ondertussen mijn schoenen aangedaan en ben op zoek naar degene die dit oh zo simpele klusje voor me wil klaren.

Reacties