Lammert’s Wijde Wereld – “Het Genootschap van de Gouden Tand”

Lammert’s Wijde Wereld – “Het Genootschap van de Gouden Tand”



Ik zit op een terrasje in Hoorn met mijn zwager Lammert. Hij logeert een dagje (en nachtje) bij me omdat zijn hippe busje aan een renovatie toe is. “Er moet hoognodig een douche in” vertelde hij, toen hij me belde voor het verzoek tot tijdelijk onderdak. 
“Een douche? In dat gele busje?”.
Hij klonk verwonderd toen ik dat vroeg. “Ja, waarom niet”. Iedereen heeft toch recht op stromend water thuis”.
Ik hield mijn mond maar verder. Soms zijn de gedachten van mijn zwager nauwelijks te volgen.

Lammert bestelt een Duits biertje met een naam die ik gelijk alweer vergeten ben, zelf bestel ik een getapt fluitje. Ondertussen kijken we naar het gekrioel van ouders met hun kroost in het Centrum. De stad lijkt bezaaid met speeltoestellen, plastic klimwanden, kraampjes met speelgoed en meer aangenaam vertier voor kinderen.

“Wat is hier aan de hand” vraagt Lammert. “Speeldag of zo iets” is mijn ietwat overbodige antwoord. Ik zie de nutteloosheid ervan zelf in en neem snel een slok.

We genieten van het fraaie weer en de vrolijkheid op straat. Plots stoot mijn zwager me aan en zegt zacht “Daar heb je er één”.
Ik kijk langs zijn wijzende vinger maar zie niets opmerkelijks. “Wat, waar, wat bedoel je”.
“Zie je dat dan niet” is de wat verontwaardigd klinkende reactie van mijn zwager. “Een lid van het Genootschap van de Gouden Tand”.
Ik schiet in de lach en denk bij mezelf “die moet niet meer hebben. Één enkel biertje en de fantasie slaat op hol.”

Direct denk ik ook terug aan mijn jeugd en de boeken over Commissaris Achterberg en Inspecteur Arglistig. Spannende jongensboeken over mysterieuze bendes. Gelukkig won de “goede” het altijd en kon ik daarna rustig slapen.

“Kijk dan” sist mijn zwager. “Daar, die man met de gouden tanden”. Kijk jij geen TV of lees je geen kranten? Ben jij nou zo dom of ben ik nou zo slim”.
“Huh, waar heb ik die vraag eerder gehoord” denk ik tijdens zijn fluisterend uitgesproken tirade.
“Al die gasten die er ongeschoren bij lopen, één of meer gouden tanden hebben en er onverzorgd uitzien horen bij die club. Rooie Rakkers zijn het, klaplopers en profiteurs. Heb je dan echt niet gelezen dat “Het Genootschap van de Gouden Tand” de macht wil overnemen in Nederland? Waar heb jij de afgelopen twee weken gezeten?

Mistroostig kijk ik mijn zwager aan. Heeft de macht van de krant zijn eigen vermogen tot denken werkelijk overgenomen? Of is het een kortstondig probleem? Ontstaan door het slecht vallen van een biertje?

Ik ga maar uit van het laatste en vraag “Zeg Lammert, nemen we er nog één? Een Duitse of deze keer een alcoholvrije? 



Reacties