Dagboek van een 50-plusser – Trekt de “Mobiliteitsbonus” werkgevers over de streep?
Ik kondigde
het al eerder aan; Ik zou wat gaan schrijven over verschillende subsidies en
regelingen die er bestaan op het terrein van het “Goedkoper maken van Arbeid”
voor de werkgever.
In het
bijzonder over bestaande- en nieuwe regelingen, die er aan bij kunnen dragen dat 50-plussers aan een baan worden geholpen.
En daarna ook minstens een jaar of drie bij die werkgever aan de slag mogen blijven.
De "Mobiliteitsbonus” lijkt me mooi om mee te beginnen. Enerzijds omdat daar,
volgens mij, het meeste rendement mee is te behalen. Anderzijds omdat het nu
(nog) kan. Gezien het soms zwalkend beleid op het ministerie van SZW is niet
zeker of de opvolger van de “Werkbonusregeling” werkelijk per 1 januari 2013
het licht ziet.
Wat hield de oude regeling in?
Iedere
werkgever, die een werkzoekende 50-plusser (in uitkeringssituatie) in dienst
nam, zou gedurende drie jaar een bonus van €6.500
ontvangen. Dit in de vorm van een premiekorting.
Voor
het in dienst nemen van een Wajonger en arbeidsgehandicapte, zonder loondispensatie, bedraagt de bonus thans €2.042, ook in de vorm van een premiekorting. Hierbij moet sprake zijn van betaling van
tenminste het minimumloon.
Een Wajonger in dienst nemen met loondispensatie
leverde een bonus op van €3.402, ook in de vorm van een premiekorting.
Voor alle volledigheid moet ik hierbij vermelden
dat de vermelde bedragen lager zijn als minder dan 36 uur per week wordt
gewerkt. Op dat moment wordt een evenredigheidsfactor toegepast. Bijvoorbeeld
bij 20 uur per week moet de factor 20/36 worden gehanteerd. Op dit moment neem
ik aan dat voor 2013 een zelfde methodiek zal worden gevolgd.
Hoe ziet de nieuwe regeling eruit
per 1 januari 2013?
De
werkgever neemt een uitkeringsgerechtigde van 50 jaar of ouder in dienst. Hij
krijgt daarvoor een bonus/ premiekorting van €7.000 en dit gedurende drie jaar.
Neemt de werkgever een arbeidsgehandicapte in dienst, die
minstens het minimumloon verdient, dan ontvangt hij hiervoor een bonus van €7.000 per jaar en ook in dit geval weer maximaal drie jaar.
Te denken valt aan
personen in de WIA, WAO of Wajong zonder loondispensatie.
Indien de werkgever een Wajonger met loondispensatie in
dienst neemt bedraagt de bonus/ premiekorting €3.500. Nog eens ten overvloede,
maximaal drie jaar. * zie voor factor evenredigheid link oude regeling.
Gaat de hogere bonus de
50-plusser aan een baan helpen?
Het
antwoord op deze vraag moet ik u zelf schuldig blijven. Ik weet het echt niet.
Om toch wat meningen van de deskundigen op dit gebied te weten te komen heb ik
her en der wat sites bezocht.
Een
zeer originele kijk geeft Minister Kamp op de, mede door zijn eigen Ministerie bedachte, regeling. Hij roept werkgevers op de “Mobiliteitsbonus”, die ze vanaf
volgend jaar krijgen voor het aannemen van oudere werknemers, te delen met de
betreffende werknemer.
Een
interessante gedachte. Maar hoe denkt dhr. Kamp dit te gaan regelen? Is het op
zijn Amsterdams “Sam-Sam” en direct cash in het handje? Of
wordt gedurende drie jaar tijdelijk het loon verhoogd met de helft van de
bonus?
En wat kunnen werkgever en werknemer daarover op papier zetten, zonder
in problemen te komen bij voortijdige beëindiging van het dienstverband?
Ook
slaat, terwijl ik het artikel lees, direct weer de onduidelijkheid over de
regeling toe. Want even verderop wordt gesproken over een bonus van €3.500 bij het
in dienst nemen van personen van 55 jaar of ouder. Of deze nu uit een uitkeringssituatie
komt of niet.
Laat ik nu denken dat dit extraatje voor de werkgever was
geschrapt? Wie helpt mij verder?
Op de
site van AbvaKabo/ FNV is men heel wat pessimistischer. Als ik daar lees:
“Het is echter een misvatting om te
denken dat werkgevers zich in het algemeen bij de aanname van personeel laten
leiden door bonussen en premiekortingen, stelt Abvakabo FNV.” word ik daar niet meteen vrolijk
van.
De rest van het artikel zet me ook
aan het denken. Van de alinea over “Netwerkgroepen UWV” word ik even iets
vrolijker.
Maar als ik aan het einde van deze alinea lees dat dit succesvolle instrument misschien ten onder zal gaan aan de bezuinigingen bij UWV, verandert het
vrolijke snel.
Ik
denk dat het maar het beste is om de slogan van AbvaKabo/ FNV “Niet slopen,
maar bouwen” te ondersteunen.
En
verder te hopen dat de laatstgenoemde organisatie er volkomen naast zit met hun
visie op de “Mobiliteitsbonus”.
Dan wordt
bij mij thuis direct de polonaise ingezet. Of is dat wat al te veel van het
goede? J
Reacties
Een reactie posten