Dagboek van een 50-plusser – Trekt de “Mobiliteitsbonus” werkgevers over de streep?


Dagboek van een 50-plusser – Trekt de “Mobiliteitsbonus” werkgevers over de streep?

Ik kondigde het al eerder aan; Ik zou wat gaan schrijven over verschillende subsidies en regelingen die er bestaan op het terrein van het “Goedkoper maken van Arbeid” voor de werkgever.
In het bijzonder over bestaande- en nieuwe regelingen, die er aan bij kunnen dragen  dat 50-plussers aan een baan worden geholpen. En daarna ook minstens een jaar of drie bij die werkgever aan de slag mogen blijven.

De "Mobiliteitsbonus” lijkt me mooi om mee te beginnen. Enerzijds omdat daar, volgens mij, het meeste rendement mee is te behalen. Anderzijds omdat het nu (nog) kan. Gezien het soms zwalkend beleid op het ministerie van SZW is niet zeker of de opvolger van de “Werkbonusregeling” werkelijk per 1 januari 2013 het licht ziet.

Wat hield de oude regeling in?

Iedere werkgever, die een werkzoekende 50-plusser (in uitkeringssituatie) in dienst nam, zou gedurende drie jaar een bonus van 6.500 ontvangen. Dit in de vorm van een premiekorting.
Voor het in dienst nemen van een Wajonger en arbeidsgehandicapte, zonder loondispensatie, bedraagt de bonus thans €2.042, ook in de vorm van een premiekorting.  Hierbij moet sprake zijn van betaling van tenminste het minimumloon. 
Een Wajonger in dienst nemen met loondispensatie leverde een bonus op van €3.402, ook in de vorm van een premiekorting.

Voor alle volledigheid moet ik hierbij vermelden dat de vermelde bedragen lager zijn als minder dan 36 uur per week wordt gewerkt. Op dat moment wordt een evenredigheidsfactor toegepast. Bijvoorbeeld bij 20 uur per week moet de factor 20/36 worden gehanteerd. Op dit moment neem ik aan dat voor 2013 een zelfde methodiek zal worden gevolgd. 


Hoe ziet de nieuwe regeling eruit per 1 januari 2013?

De werkgever neemt een uitkeringsgerechtigde van 50 jaar of ouder in dienst. Hij krijgt daarvoor een bonus/ premiekorting van €7.000 en dit gedurende drie jaar.
Neemt de werkgever een arbeidsgehandicapte in dienst, die minstens het minimumloon verdient, dan ontvangt hij hiervoor een bonus van €7.000 per jaar en ook in dit geval weer maximaal drie jaar.
Te denken valt aan personen in de WIA, WAO of Wajong zonder loondispensatie.
Indien de werkgever een Wajonger met loondispensatie in dienst neemt bedraagt de bonus/ premiekorting €3.500. Nog eens ten overvloede, maximaal drie jaar. * zie voor factor evenredigheid link oude regeling. 

Gaat de hogere bonus de 50-plusser aan een baan helpen?

Het antwoord op deze vraag moet ik u zelf schuldig blijven. Ik weet het echt niet. Om toch wat meningen van de deskundigen op dit gebied te weten te komen heb ik her en der wat sites bezocht.

Een zeer originele kijk geeft Minister Kamp op de, mede door zijn eigen Ministerie  bedachte, regeling. Hij roept werkgevers op de “Mobiliteitsbonus”, die ze vanaf volgend jaar krijgen voor het aannemen van oudere werknemers, te delen met de betreffende werknemer.
Een interessante gedachte. Maar hoe denkt dhr. Kamp dit te gaan regelen? Is het op zijn Amsterdams “Sam-Sam” en direct cash in het handje? Of wordt gedurende drie jaar tijdelijk het loon verhoogd met de helft van de bonus?
En wat kunnen werkgever en werknemer daarover op papier zetten, zonder in problemen te komen bij voortijdige beëindiging van het dienstverband?

Ook slaat, terwijl ik het artikel lees, direct weer de onduidelijkheid over de regeling toe. Want even verderop wordt gesproken over een bonus van €3.500 bij het in dienst nemen van personen van 55 jaar of ouder. Of deze nu uit een uitkeringssituatie komt of niet.
Laat ik nu denken dat dit extraatje voor de werkgever was geschrapt? Wie helpt mij verder? 

Op de site van AbvaKabo/ FNV is men heel wat pessimistischer. Als ik daar lees: Het is echter een misvatting om te denken dat werkgevers zich in het algemeen bij de aanname van personeel laten leiden door bonussen en premiekortingen, stelt Abvakabo FNV.”  word ik daar niet meteen vrolijk van.

De rest van het artikel zet me ook aan het denken. Van de alinea over “Netwerkgroepen UWV” word ik even iets vrolijker.
Maar als ik aan het einde van deze alinea lees dat dit succesvolle instrument misschien ten onder zal gaan aan de bezuinigingen bij UWV, verandert het vrolijke snel. 

Ik denk dat het maar het beste is om de slogan van AbvaKabo/ FNV “Niet slopen, maar bouwen” te ondersteunen.
En verder te hopen dat de laatstgenoemde organisatie er volkomen naast zit met hun visie op de “Mobiliteitsbonus”.

Dan wordt bij mij thuis direct de polonaise ingezet. Of is dat wat al te veel van het goede?  J

Reacties