Gerard’s eigen Wijnhoekje (6) - Goede wijn behoeft geen krans.


Gerard’s eigen Wijnhoekje (6) - Goede wijn behoeft geen krans.


Ineens kwam dit spreekwoord bij me op toen ik bezig was met mijn Top2000 lijst. Een klus die me minstens een paar uur bezighoudt. Wat zeg ik, weken! Als de november in de maand komt wordt het tijd om een notitieblokje te zoeken en de pen ernaast te leggen. Voor velen misschien een wat vreemde gewoonte, voor mij volkomen normaal.
Toen ik nog dagelijks, zowel ‘s morgens als ’s avonds, in de file stond tussen Amsterdam/ Amstelveen en Hoorn ontstond die gewoonte al. Leuk nummer op de radio, direct noteren en eventueel later downloaden. Als ik het dan nog steeds een aardig nummer vond.

Zou een wijnliefhebber ook die gewoonte hebben? Dat, wanneer de druivenpluk begint, hij zich al begint te verkneuteren op het nieuwe seizoen? En speelt dan de mythe, dat de even jaren betere wijn voortbrengen dan de oneven, een rol. Kan trouwens ook andersom zijn hoor, ik ben nu eenmaal niet de kenner.
Ik drink graag een glas, maar weet dan niet of de inhoud gemaakt is van een Cabernetdruif of een Riesling. Voor mij is een druif een druif. En wat waren ze dit jaar weinig te koop bij de groenteboer of supermarkt. Zelfs de armlastige Grieken hadden niet de moeite genomen om hun exportartikel nummer 1 naar de behulpzame Nederlander(s) te brengen.

Op de achtergrond speelt “Even in the quietest Moments” van Supertramp en ik kom terug in de roes van een vakantie naar Portugal. Waar “Grapes are finished” het vaste antwoord van de Portugese ober was, wanneer we, bij de rondgang met het nagerecht, om een trosje druiven vroegen.
Als Sailor zijn “Glass of Champagne” start moet ik een beetje in mezelf lachen. Welke matroos kan zich een echt glas dure champagne veroorloven? Beetje onzin-liedje maar wel een leuke meezinger.
Direct ben ik nieuwsgierig naar de naam van een echt dure fles met dit vocht. Lang hoef ik niet te zoeken. Wel schrik ik van het antwoord. Het schijnt een Heidsieck Diamant bleu uit 1907 te zijn. Kosten van dit enkele flesje: 206.250,-- euro. Ik heb het niet elke dag in mijn zak.
De flessen, het waren er meerdere, werden in 1998 ontdekt in het wrak van een Duitse torpedoboot. Tot zinken gebracht in 1916 in de Finse Golf. Door het koude water was de champagne prima bewaard gebleven.

Het zoeken en beluisteren van de kanshebbers schiet lekker op. Na “Sittin' on a Fence” in de uitvoering van The Rolling Stones kom ik uit bij “Life on Mars” van David Bowie.
Toevallig las ik net van de week dat het Marskarretje organisch materiaal heeft aangetroffen op de “Rode Planeet”. Zou er dan toch leven op Mars zijn? En drinken die Marsmannetjes ook nog eens, net als wij, wijn? Moet het wel een rode zijn. Dat kleurt goed bij hun planeet.
Zal ik morgen als grap bij de slijter langslopen en hem om een “Château de Mars Rouge” vragen? Kijken hoe hij reageert!

Zoeken naar favoriete muziek gaat goed samen, merk ik. Bij elk plaatje is tot nu toe een connectie te leggen met wijn en/ of druiven. En inmiddels heb ik twee nummers als kanshebber kunnen aanmerken voor “De lijst der lijsten”. Weet je wat? Ook al sluit de stembus vanavond, ik ga volgende week gewoon door. Wat of wie houdt me tegen?

Oh kijk, “Rock and Roll Star” van Champagne! Even aanklikken. Fluitend wordt dit blog afgesloten.


Reacties