‘Bestaan er Recruiter-Robots?’

‘Bestaan er Recruiter-Robots?’




Er zijn van die dagen dat mijn fantasie wat op hol dreigt te raken. Zo ook vandaag. Bij de ochtendkoffie lees ik wat Twitter berichten door en kom er een aantal van dezelfde strekking tegen.

Om het niet al te lang spannend te houden hier een paar voorbeelden; Gisteren avond gesolliciteerd en nu om 9 uur al een zorgvuldige afwijzing. Ik zal wel te oud zijn.’

Of deze; Ik kreeg eens op dezelfde dag ‘s avonds om 23:00 een afwijzing. Bizar.

Ik lees de Tweets en denk aan de tijd en moeite die deze twitteraars waarschijnlijk aan hun sollicitatie hebben besteed.

Ze hebben een goede brief opgesteld met daarin redenen waarom zij geschikt zijn voor de baan. Daarin ook een motivatie waarom zij de juiste kandidaat zijn.
Vervolgens hebben ze hun CV aangepast aan het soort bedrijf en functie waarop zij hebben gesolliciteerd. Dit na eventueel bezoek aan de website van de bewuste onderneming.
Dit alles op een wijze dat zij ook nog eens opvallen in de enorme stapel van medesollicitanten.

En dan gebeurt het! De sollicitatie wordt ’s avonds per email verzonden. Zeg maar rond een uur of negen?

Alles komt op het bureau van een “Captain Kirk’ achtig type. Of robot, zoals ik me die voorstel. Een apparaat, verstopt in middeleeuws harnas, met veel lampjes, knopjes en meer toeters en bellen.

De recruiter-robot opent de mailbox en start het scanproces: ‘Bliep, bliep, bliep, bliep, te oud, bliep, bliep, 18 jaar en te veel ervaring, bliep, bliep, geen reden, maar getalsmatig weer toe aan een afwijzing, bliep, bliep.

Na een goed kwartier zijn alle driehonderdvierendertig brieven doorgenomen door de recruiter-robot en kunnen de afwijzingen elektronisch de deur uit.
Voor de vorm worden er at random een drietal sollicitanten uitgenodigd. Of ze voldoen aan het profiel is niet zo belangrijk.

Nauwelijks een uur later hebben de afgewezen sollicitanten de afwijzing retour in hun mailbox. Met teksten als: ‘zorgvuldige beoordeling, betere kandidaat en/ of u voldoet niet aan het beschreven profiel’.
Tenminste, als je nog een reden krijgt waarom.

Ik neem aan dat deze fantasie niet op waarheid zal berusten? Toch vraag ik me af hoe het dan wel werkt?
Wat gebeurt er ’s avonds of in het weekend op het bureau van een recruiter? Is hij, terwijl elk normaal mens op dat tijdstip van zijn rust geniet, de stapel sollicitaties aan het doorlezen? Op een wijze dat alles gewikt en gewogen wordt? Of zit het proces anders in elkaar?

Oh, wat zou ik dat graag willen weten! 

Maar stop in elk geval met die robotachtige praktijken! 

Reacties

  1. Hey Zwager!
    Ik ben zelf laatst ook na 1 dag al afgewezen... Ik denk dat de 'recruiter robot' het (grote) aantal sollicitanten dat nabelt nav hun sollicitatie niet meer kan verwerken? Blijft inderdaad vervelend na alle moeite die je doet om een brief + Cv op te stellen....
    Succes!
    m.vr.grt. Jonathan H.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is geen fantasie en een uur is zelfs nog lang. Trage robot aan de andere kant. Ik heb een afwijzing gekregen binnen 5 minuten nadat ik de sollicitatie had verstuurd. Waarschijnlijk heeft robot alleen mijn geboortedatum hoeven lezen en die geeft aan dat ik ouder ben dan 16... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten