Gerard’s eigen Wijnhoekje (7) – Wijn in de muziek.


Gerard’s eigen Wijnhoekje (7) – Wijn in de muziek.


Verleden week schreef ik al iets over mijn connectie tussen wijn en muziek. Veel artiesten en songwriters gebruiken deze drank in hun teksten.
Even zoeken op het internet brengt je bij een bijna oneindige lijst aan titels. Soms wordt er iets meer ingegaan op de tekst, maar meestal blijft het bij een vermelding.

Terwijl ik graag zou willen weten waarom bijvoorbeeld Neil Diamond schrijft en zingt over “Red, Red Wine”. Aan welke wijn dacht hij toen? Verder dan dat Neil het in 1967 schreef en dat het oorspronkelijk bedoeld was als country ballad kom ik niet. Laat ik het daarom maar voor Neil Diamond invullen. 
Hij had net een #1 hit achter zijn naam staan met I'm a Believer voor The Monkees en kon zich dus wel een goede fles veroorloven.
Achteraf had hij zich op een Château Mouton-Rothchild Pauillac 1967 kunnen trakteren. Een lekkere Premier Cru Classe voor een vanaf prijs van nu 285 euro. Misschien dat Neil Diamond zo schrok van de prijs, dat hij daarom hakkelde en tweemaal “Red” zong. Een normaal mens heeft het immers gewoon over “Rode Wijn”.

Een ander voorbeeld; Nancy Sinatra en Lee Hazlewood zingen in een duet intens over “Summerwine”. Nancy met haar fraaie stem, die we ook kennen van het liedje over de schoenen, die zijn bedoeld om op te lopen. Lee, Nancy’s vaste componist, zingt zijn deel met een donker-bruine zware stem. Een stem die past bij een goed glas en een dikke Havanna.
‘Mooi’, denk je, als je het deuntje, geschreven in 1966, meezingt. Maar veel met “Zomerwijn” heeft het niet te maken. Klik voor het antwoord maar op deze link 

Strawberries cherries and an angel's kiss in spring

My summer wine is really made from all these things

Take off your silver spurs and help me pass the time

And I will give to you summer wine
Mmm-mm summer wine


Omdat ik het in deze rubriek bij wijn wil houden, zoek ik zelf iets bijpassend bij de tekst. Een Givry Premier Cru, Monopoles, Clos Marceaux 2007 komt het dichtst in de buurt. Een helder kersenrode kleur met in de neus geuren van aardbei, kersen en framboos. Zou Lee Hazlewood toen al aan deze Bourgogne gedacht hebben. 

Als laatste deze week de “Griechischer Wein” van Udo Jürgens. Udo schreef deze schlager in 1975, waarschijnlijk in een wat trieste bui.
Maar opnieuw nergens een verwijzing naar het merk fles dat destijds, bij schrijven van dit liedje, op tafel stond. Het moet wel een lekkere door-drinker zijn geweest, want in de tekst wordt een aantal malen ingeschonken.

Griekse wijn, je komt het niet vaak tegen bij de slijter of supermarkt. Of zeg ik nu iets verkeerds? Niet helemaal lees ik op deze interessante website . De Grieken verbouwden al wijn in de 7e eeuw voor Christus. 
Doch de ontwikkeling ervan heeft na de Ottomaanse overheersing en de twee wereldoorlogen stilgelegen. Na 1970 komt de wijnmarkt en export weer op gang. Mede door invoer van kwaliteitsnormen.

Ik heb Udo een beetje geholpen en een prima Griekse fles bij zijn hit van toen gezocht. De keus is gevallen op een Alpha Estate Pinot noir 2008. Volgens de omschrijving een krachtpatser van een wijn, vol rood fruit en een geweldige afdronk. Dat zal Udo vast bevallen. 

Tot zover mijn bijdrage deze week. Volgende week nieuwe feitjes over wijn en misschien ook weer muziek. 

Reacties