Aangifte Belasting 2012 en dagelijkse tip 9


AANGIFTE BELASTING 2012 EN DAGELIJKSE TIP 9.



De aankondiging om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting 2012 valt binnenkort bij veel mensen in de brievenbus. Misschien hebben de meesten onder u deze aankondiging al ontvangen? Een biljet zit er niet (meer) bij, de aangifte moet digitaal worden gedaan.

De komende weken geef ik een dagelijkse tip op dit blog. Want niet iedereen is thuis in de wereld van de fiscus.
 Om het leesbaar te houden bespreek ik dagelijks één vraag van het aangiftebiljet of een onderdeel daarvan. Alle tips zijn natuurlijk de komende tijd terug te lezen op dit blog.

 Vandaag is het de beurt aan Tip 9.

Tip 9 is geen tip waarmee je direct geld bespaart. Wel één die het invullen van de aangifte wat makkelijker en sneller laat verlopen.

Zorg dat je alle papieren, die waarschijnlijk nodig zijn bij de aangifte, in één mapje bij elkaar doet. Het voorkomt ergernis bij jezelf, of bij degene die je helpt bij het invullen van de aangifte.
 Niets is zo irritant om telkens in een kast te moeten zoeken naar dat ene ding. Of om steeds de trap op-en-af te moeten.

Wat ik altijd makkelijk vind is een kopie van de aangifte van verleden jaar erbij te hebben. Het voorkomt dat je snel iets vergeet en herinnert je aan een eventuele wijziging in de/ een situatie.

Verder heb je bij het versturen van de digitale aangifte je DigiD nodig. Check vooraf even of het nog wel de juiste is. Kleine moeite, groot gemak.

Wat heb je nog meer nodig bij het invullen?

Natuurlijk de jaaropgave(n)

Werk je freelance of heb je kleine bijverdiensten, vergeet dan niet de kosten in mindering te brengen. Een alfahulp kan bijvoorbeeld reiskosten gemaakt hebben.

Bij het hoofdstuk “Eigen Woning” heb je de WOZ aanslag van het jaar 2012 nodig. Hierop staat de waardepeildatum per 1 januari 2011. Bij een gemaakt bezwaar daartegen, dat is toegekend, natuurlijk die waarde invullen.

Bij hetzelfde hoofdstuk het hypotheekoverzicht(en) van de bank.

Denk ook aan een eventueel betaalde lijfrente of betalingen voor een pensioen. Niet die via de werkgever gaan, die zijn al opgenomen in de jaaropgave(n).

Betaalde alimentatie of onderhoud kinderen. Denk bij dit punt heel goed na welke kosten ten behoeve van deze kinderen, naast de vaste maandelijkse bijdrage, door u worden betaald.

Het overzicht van de bank en/ of beleggingsinstelling met de saldi per 1 januari 2012. Dus niet 1 januari 2013. Vergeet niet de betaalde dividenden en daarop ingehouden dividendbelasting.

Een overzicht van betaalde zorgkosten (zie daarvoor eerdere tips op dit blog)

Een overzicht van gedane giften aan een ANBI instelling. Ook daarvoor verwijs ik weer naar een eerder blog hierover.

Denk ook na of er geen studie is gevolgd, of dat er nog een afschrijving mogelijk is op eerder aangeschafte apparatuur t.b.v. een studie.

En dan heel belangrijk, vergeet niet op de aangifte de eventueel reeds ontvangen “Voorlopige Teruggaaf 2012” in mindering te brengen. Dat voorkomt veel teleurstelling bij het ontvangen van de voorlopige aanslag 2012.

Natuurlijk had ik hier nog meer aandachtspunten kunnen opnemen. Maar voor het overgrote deel van de “invullers” is bovenstaande meer dan voldoende.

Veel succes!


Reacties