‘Mijn’ Tour de France 2013 – Rustdag 2

‘Mijn’ Tour de France 2013 – Rustdag 2



Een berg opkomen is één. Er weer af komen aan heel ander verhaal. Gelukkig hadden mijn zwager en ik een hotelletje geboekt in de omgeving van de Ventoux, zodat we de meeste drukte mis liepen.

En voordeel van een ‘hip busje’ is dat je van alles kunt meenemen. Tot aan een mobiele biertapinstallatie aan toe. Maar toen ik Lammert vroeg een vaatje aan te sluiten hoorde ik alleen “Oeps, vergeten in het busje te zetten’.
Zo bleef het bij bedelen van water bij de buurkijkers. In ruil daarvoor mochten ze bij ons aanschuiven bij het barbeknoeien.

Toen de file naar beneden bijna was opgelost pakten ook wij de boel in en daalden af naar Bédoin, een plaatsje aan de voet van ‘De Kale Berg’.

Aangekomen bij Le Mas dex Baux bleek het geen hotel te zijn maar een Bed & Breakfast. Een omgebouwde boerderij, omgeven door wijngaarden, met uitzicht op de Mont Ventoux.
We hadden zelfs een eigen badkamer op de kamer en dat was wel wat. Vooral na een lekkere opfrisduik in het buitenzwembad. Dan een hete douche na, niets is lekkerder na een snikhete dag op een berg.

Vanmorgen werden Lammert en ik op tijd gewekt voor het ontbijt. Niet alleen verse harde broodjes en jam, nee ook gebak uit eigen oven. Mijn zwager schaamde zich niet en propte zich helemaal vol met dit heerlijks. ‘Dat doen wielrenners toch ook’ zei hij verontschuldigend. Of hij zich daarmee kan vergelijken?

Nu zijn we op weg naar een persconferentie van één der ploegen uit het peloton. Misschien komen we ook Thijs Zonneveld en Mart tegen. Kunnen we meteen tegen Thijs zeggen dat hij niet zo stijveharkerig aan tafel moet zitten bij de ‘Avondetappe’

Eigenlijk heb ik wel een beetje heimwee naar het verleden. Maar zo hier-en-daar hoor ik fluisteren over een terugkeer van TVM in het peloton. Komt Cees Priem dan ook weer in beeld? Hij was toch de man van de Zeeuwse Mosselen en de bordjes volscheppen op de 2e rustdag?

Morgen gaan Lammert en ik op weg naar Alpe d’Huez. Uit ervaring weet ik hoe lastig het is om een prima plek bovenop de berg te vinden. Iets te laat betekent dat je ergens middenin terecht komt.
Ik verheug me er nu alweer op. Het voorbijkomen van de reclamekaravaan. Het wachten op het geluid van de helikopter, de langsrijdende BN’ers en de eerste glimp van de renners onderaan de berg.
Twee keer komen ze langs dit jaar. Eigenlijk wel een beetje zielig voor die jongens. Moeten ze zich uit de naad trappen om boven te komen, om vervolgens, na een gevaarlijke afdaling, hetzelfde nog eens te doen.
Volgens mij zit die organisatie van Alpe d’HuZes erachter. Volgend jaar moeten de coureurs misschien wel zes keer dit monument uit de Tour nemen.

We hebben nog wat ritten te gaan tussendoor. Dus voorspellen doe ik nog niets. Eerst maar afwachten wie er donderdag nog meedoen!



Reacties