Wanneer mag de Kerstboom weer staan?

Wanneer mag de Kerstboom weer staan?



Vannacht sliep ik weer eens wat minder vast en dan ben ik altijd blij dat er discussieprogramma’s op Radio 1 zijn. Vrijwel elke nacht is er, vanaf een uur of twee, wel een mogelijkheid tot bellen en deel te nemen aan een belangrijk gespreksonderwerp.

Deze nacht was gekozen voor de, mij altijd bezighoudende vraag, of de kerstboom al mocht worden opgetuigd. En zo ja waarom, zo nee waarom niet.
Inblij zette ik de wekkerradio ietsje harder, zonder overigens mijn buren te storen, en kroop weer terug onder het warme dekbed. Dit was spekkie naar mijn bekkie.

Om de sfeer alvast wat te verhogen werd een 1e kerstplaatje de ether ingegooid, ‘Stop the Cavalry’ van Jona Lewie, en direct kreeg ik al zin in warme chocolademelk met een stuk appeltaart. 
Gelukkig had ik beiden niet in huis, anders was ik ook daadwerkelijk aan het nachtelijk eten en drinken geslagen. 

De bellers.
En toen kwamen de bellers. Een verzameling van eigenaardige types, die allemaal heel veel tot volstrekt niets met Kerst hadden.
Zo hoorde ik dat de Kerstboom per vandaag, 1 december, al mocht staan, omdat het de eerste Adventzondag was. 

Anderen plaatsten de versierde boom en lichtjes bij het vieren van de zonnewende. Want daarom ging het toch? De terugkeer naar het lengen der dagen en het licht dat langzaam terug zou keren?

Natuurlijk waren er ook haters van alles wat maar iets met Kerst te maken heeft. Daarbij vroeg ik me alleen maar af of deze mensen dit nu werkelijk meenden? 
Of dat het slechts stoerdoenerij was of een kreet om aandacht.
Je kunt mij echt niet wijsmaken dat er mensen op deze aardbol rondlopen, die al panisch worden bij het zien van een kerstbal of gekleurd lampje. 
Mijn advies zou zijn; maak eens een afspraak met een psychiater. 

Conclusie.
Over het algemeen was de conclusie dat de ‘boom’ vanaf de dag na Sinterklaas welkom was in de huiskamer. En dat hij 6 januari dan weer weg moest wezen.
Een ‘boom’ na Driekoningen nog in huis bracht alleen maar ongeluk. 

Met bovengenoemde vaststelling kon ik wel leven. Het betekende dat ik nog bijna een week de tijd had om de ‘zooi’ uit de box te halen. En dus vandaag van een rustige zondag kon genieten.


Jammer vond ik het dat mijn favoriete kerstplaatje niet gedraaid werd. Tussen al de rotzooi in dit genre blijft dit nummer voor mij het juweeltje. De ‘Bijenkorf’ bal tussen de ballen van de ‘Action’.

Sollicitatievrij.
Bijna had ik, na deze boeiende discussie, de slaap gevat. Totdat ik me ineens bedacht dat ik nog met geen woord had gerept over de groep werkzoekenden tijdens de komende feestperiode.
Hoe mooi zou het zijn wanneer uitkeringsverstrekkers als UWV en Gemeenten iedere ‘cliënt’ ontheffing van de sollicitatieplicht zou geven in de maand december.
Natuurlijk, je kunt ook je vakantiedagen opnemen in de WW. Zo je die nog hebt. Ook dan ben je even ontslagen van de verplichting tot solliciteren.

Maar heeft het überhaupt zin om in de maand december te solliciteren? De meeste bedrijven zijn meer bezig met de kerstpakketten, de kerstborrel en de functioneringsgesprekken.
Geef mensen één maand rust, zodat ze op adem kunnen komen en nieuwe energie kunnen opdoen voor waarschijnlijk weer een jaar veel schrijven en netwerken.

Niet afdwalen, denken aan leukere dingen!

Ach, laat ik me nu niet verleiden tot afdwalen van het onderwerp of de Kerstboom al mag staan? Het hele verdere jaar kan ik over ‘werk’  schrijven.

Nu kijk ik al met ‘vreugde’ uit naar het kerstkaarten schrijven. Leuker vind ik het bedenken, wie er dit jaar voor mijn lijst van 15 voor de Top 2000 in aanmerking komen. http://top2012.radio2.nl/lijst/

Moet Marianne Faithful met ‘As tears go by’  een plekje krijgen?   En Euson met 'Both sides now'?  Of valt de keus toch op ‘Life on Marsvan David Bowie, ‘Maggie May van Rod Stewart, ‘Window of my Eyes van Cuby The Blizzards’ of misschien zelfs wel ‘Built to lastvan Melee.  
Gelukkig heb ik nog bijna een week. Er zullen nog heel wat andere suggesties langskomen. 

Lezers, ik ga eindigen. Bekijk zelf maar of en wanneer je de boom uit de doos haalt of misschien zelfs een echte boom koopt. 
Probeer in elk geval te genieten van deze periode van het jaar. Alleen, of met anderen om wie je geeft!

Alvast een fijne Kerst gewenst!




Reacties