Verkiezingen voor gemeenteraad. Kies je met verstand of uit teleurstelling!

Verkiezingen voor gemeenteraad, kies je met verstand of uit teleurstelling?




Afgelopen week ontving ik een brief van de Gemeente Hoorn, getekend door de burgemeester zelf.

Beste stadsgenoot, zo begon dr. G.O. van Veldhuizen, en vervolgens schreef hij me dat er op 19 maart 2014 gemeenteraadsverkiezingen zijn en dat ik als inwoner van Hoorn bepaal wat er met mijn stad en mijn belastinggeld gebeurt. Met mijn stem kreeg ik bij deze één aandeeltje in de toekomst van Hoorn.

Sympathiek vond ik dit, het gaf me echt het gevoel dat ik er bij hoor. Ik denk namelijk dat niet iedere inwoner van Hoorn zo’n brief krijgt. Want dat zou dan een mooi zooitje worden. Iedereen die maar denkt dat zijn stem direct leidt tot beleid wat hem goed uitkomt. 
Kom op zeg, zo werkt het echt niet!

‘Wat wilt u voor Hoorn’ was de volgende vraag. Met daarbij wel de beperking dat, vanwege de crisis, niet alles mogelijk was. Maar er bleven genoeg keuzemogelijkheden over.
Zo kon ik kiezen voor een kleinere lokale overheid, een sterkere Hoornse economie of meer veiligheid. Kortom ‘hoe kan de gemeente het beste bijdragen aan uw Hoorn? Dat is waar u op 19 maart voor naar de stembus gaat.’

Even was ik met stomheid geslagen en daarna keek ik in de envelop of er misschien nog een bijlage in zat. Ik had immers gelezen, gehoord en gezien dat er met ingang van 2015 grote wijzigingen voor de burger aan zaten te komen.
Dat de landelijke overheid, kort gezegd Den Haag, heel veel taken overdoet aan de gemeenten. Omdat Den Haag daar geen geld meer voor heeft. Nou ja, geen geld? Dat is er wel, maar de gemeenten kunnen dat werk voor drie miljard euro minder doen, denkt men daar. En dat is toch mooi meegenomen. Elke miljard telt zou zelfs Bill Gates, om maar een voorbeeld te nemen, zeggen.

Weet burgemeester Onno van Veldhuizen hier dan niets van? Waarom schrijft hij hier niets over in zijn brief?
Of vindt hij dat de nieuwe taken van de gemeente met ingang van 2015 niet zo belangrijk zijn? Dat de overheveling van Jeugdzorg naar de gemeente, mensen vanuit de gemeente aan werk helpen of de zorg aan langdurig zieken en ouderen door de gemeente peanuts zijn ten opzichte van lokaal spelende kwesties?

De gemeenten, en dus ook de gemeente Hoorn, staan per 1 januari 2015 voor enorme uitdagingen. Het is dus noodzaak dat er mensen in de gemeenteraad zitten die uit hun midden bekwame wethouders benoemen.
Die, naast het oplossen van winkeltijden en bijvoorbeeld het aanleggen van een tunnel meer of minder, oog hebben voor de samenleving op zich. Hoe te zorgen dat werkzoekenden weer een echte baan vinden. Niet via zogenaamd ‘vrijwilligerswerk’ in het kader van de prestatieplicht, maar echt werk.

Dat de overheveling van de jeugdzorg op een ordentelijke wijze verloopt, ondanks dat hier misschien te weinig geld voor is of dat de noodzakelijke knowhow niet onmiddellijk aanwezig is.

En dat de zorg aan langdurig zieken en ouderen op een peil blijft dat gesproken kan blijven worden van echte zorg. Niet de zorg met behulp van het horloge, maar zorg waarbij de mens centraal blijft staan.

Beste burgemeester van Veldhuizen, dit zijn de echte keuzes waar wij op 19 maart 2014 voor staan. Als u die nu eens in uw brief van afgelopen week had vermeld, zou u daarmee misschien meer mensen richting de stembus trekken. Want dit zijn de zaken waar de gemiddelde burger aandacht voor heeft.
Veiligheid op straat is fijn, kunnen doorrijden naar het centrum van de stad door een tunneltje leuk, winkelen op zondag prettig en kunnen flaneren langs het IJsselmeer een lang gekoesterde wens.

Maar de mens centraal blijven stellen en zorg bieden aan de mensen die het nodig hebben, blijft het meest belangrijk. Hoe dat moet met minder geld dan dat Den Haag er eerder voor over had?

Daar heb je bekwame mensen voor nodig. Niet iemand die het er ‘even’ bij doet in de avonduren, maar vooral goed geschoolde krachten. Die het klappen van de zweep kennen.
Die weten dat ‘voor een appel en een ei’ zorg inkopen, op langere tijd meer geld kost dan wat je nu kortstondig bespaart.
Die ook weten dat je een werkzoekende heel even kunt gebruiken als een veredeld soort vrijwilliger. Maar ook weten dat je daarmee aan verdringing op de arbeidsmarkt doet. En daarmee nieuwe werkzoekenden schept, die na verloop van tijd aan het loket staan voor een uitkering.

Ik hoop dan ook van harte dat iedereen op 19 maart 2014 naar de stembus gaat en daar een keuze maakt die essentieel is voor de komende 4 jaar. Bedenk daarbij dat je met een ‘proteststem’ even je hart kunt luchten. Maar ook wat je de komende vier jaar belangrijk vindt en welke rol je daarin ziet van een vakkundige gemeenteraad! 

Dit geld niet alleen voor MIJN gemeente Hoorn, maar voor elke gemeente in Nederland. Stem dus met je verstand en niet uit ergernis of uit teleurstelling. 


Reacties