Giro D’Italia 2014 – De 2e Etappe Belfast - Belfast

Giro D’Italia 2014 – De 2e Etappe Belfast - Belfast 


Deze 2e rit door het fraaie Noord-Ierse landschap bevestigde alles wat de gemiddelde Nederlander van dit deel van Groot-Brittannië weet.

Want wat wij kregen wij als TV kijker voorgeschoteld? Natte wegen! Niet  vreemd als je de statistieken kent. Het regent namelijk 225 van de 365 dagen in Noord-Ierland.
Wat we ook heel veel in beeld kregen waren toeschouwers met rood of rossig haar. Die juiste statistiek ken ik niet, maar het zou me niet verbazen als we spreken over rood/ rossig 50% tegenover 50% andere haarkleur.

En dan al die paarden, soms roze geverfd. Halfweg de etappe had ik meer het idee dat ik zat te kijken naar paardenraces, dan naar een wielerwedstrijd.

Maar wat ik me het meest afvroeg, waar komen al die toeschouwers vandaan? Massaal waren ze opgekomen en stonden ze in dikke rijen in de meest kleine gehuchten. Het kon niet anders zijn dan, nadat het peloton voorbij was gekomen, ze snel naar een ander dorpje of grotere plaats gingen.
 
Boeiend was de rit wel. We zagen een prachtige baai waar de zalm aan land kwam. Een oud kasteel uit ongeveer het jaar 1200 en veel rotsen, groene weiden en water.

Tussendoor fietsten vier renners meer dan 200 kilometer voorop, met als meest dappere krijger Maarten Tjallingii. Hij overwon de 2 bergen in het parcours als eerste. En mocht als beloning aan de finish de blauwe bergtrui in ontvangst nemen.

Oh ja, zoals iedereen had verwacht won, net als bij het Eurovisie songfestival, de favoriet. Marcel Kittel kreeg de bloemen en zoenen van de rondemiss.

Vandaag rijdt de meute van Armagh (NI) naar Dublin (I). We gaan dus de grens over. Veel hoogteverschil is er niet, Fews Forest is met 325 meter het hoogste punt. 

Voorspelling daarom ook weer deze dag: Marcel Kittel!


Reacties