WK 2014 – De Voorbeschouwing – Ghana en Kameroen

WK 2014 – De Voorbeschouwing – Ghana en Kameroen




Er werd me vandaag gevraagd of ik gestopt was met de voorbeschouwingen op het WK 2014. Kennelijk was de vrager een trouwe volger, want hij wist precies te vertellen op welke datum ik mijn laatste bijdrage had geschreven.

Tijd dus om verder te gaan met de serie. En hopen dat ik op tijd alle landen onder het vergrootglas heb gelegd.

Ditmaal komen Ghana en Kameroen aan de beurt. Landen die ik de afgelopen dagen live (op TV) heb kunnen bekijken. Waarbij me vooral opviel dat Kameroen, dat tegen onze oosterburen oefende, kennelijk bij Sonja Bakker was langs geweest. Als ik aan Kameroen als voetballand denk, zie ik in gedachten enorme ‘kleerkasten’. Spelers die zo als uitsmijter aan de slag kunnen. Maar ditmaal niet. Wat ik zag waren afgetrainde spelers, die één ding niet hadden afgeleerd. Namelijk fors er in gaan.

Datzelfde gold voor Ghana, dat oefende tegen ‘ons’ Nederlands Elftal. Ook de Ghanezen vlogen er stevig in. Vraag het bijvoorbeeld maar aan Arjan Robben. Die ging bijna op de vuist met zijn tegenstander.

Wat moeten we verwachten van Kameroen en Ghana? De opdracht aan de Ghanezen is duidelijk. De regering van Ghana verwacht niet anders dan dat hun elftal met de bokaal terugkeert. Voor minder doen ze het niet. En als het elftal faalt in de opdracht? Dan wachten waarschijnlijk de krokodillen!

‘The Black Stars’ doen voor de 3e maal mee aan een WK. Met als beste resultaat de kwartfinale in 2010. Meest bekende spelers van het land, dat op de 35e plaats van de wereldranglijst staat, zijn Essien (AC Milan), Asamoah (Juventus) en Kevin-Prince Boateng (Schalke ’04).

Opvallend vond ik zelf dat het rechterverdedigingsblok van Ghana er niet al te sterk uitzag. Met wat meer scherpte had Nederland daar vaker van moeten profiteren.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor Kameroen. Ook daar zag de verdediging er tegen Duitsland niet al te goed uit. De Duitsers kregen drie opgelegde kansen binnen de eerste drie minuten.

Maar van Kameroen wordt altijd verwacht dat ze minimaal de volgende ronde halen. En met het aanvallende geweld van vooral Samuel Eto’o zou dit moeten lukken. Als coach Finke het voor elkaar krijgt dat de ploeg tactisch ook overeind blijft, zit een volgende ronde er in.
Dat zou dan voor het eerst zijn sinds 1990. In de andere vijf deelnames was telkens de 1e ronde ook het eindstation.

De ‘Ontembare Leeuwen’ moeten dan wel afrekenen met drie echte concurrenten. Want Brazilië, Kroatië en Mexico zijn niet bepaald makkies te noemen. Waarschijnlijk zullen Brazilië en Mexico in poule A door gaan.

Voor Ghana liggen er misschien meer mogelijkheden. De VS moet een te nemen horde zijn. Maar of Duitsland en Portugal te verslaan zijn? 


Reacties