Conservator van ‘Het Virtuele Museum Der Achterhaalde Beroepen’.

Conservator van ‘Het Virtuele Museum Der Achterhaalde Beroepen’.



10 oktober 2014 kan ik als een merkwaardige dag bijschrijven op mijn CV. Op die dag werd ik namelijk benoemd tot Conservator van ‘Het Virtuele Museum Der Achterhaalde Beroepen’.

Onderdeel van de benoemingsprocedure was dat ik een bijdrage moest schrijven over een achterhaald beroep.

Daarmee kwam ik gelijk het 1e probleem in mijn nieuwe ‘baan’ tegen; 
Wat zijn achterhaalde beroepen en is dat hetzelfde als een verdwenen beroep? 
De sollicitatiecommissie vond bij mijn aanname van niet, dus moest ik op zoek naar een juiste omschrijving van wat een achterhaald beroep precies is.

Jammer genoeg vond ik nergens de exacte definitie. Wel kwam ik een aantal voorbeelden tegen waarvan ik dacht ‘Ja, dat zou hem/ het kunnen zijn.’

Bijvoorbeeld de medewerker van een kasafdeling bij een bank. U kent ze vast nog wel, de man of vrouw bij wie je geld kon opnemen of storten van en/ of op je bankrekening. 

Je vertelde de medewerker dat je geld wilde opnemen van je rekening, waarna hij/ zij handmatig een formulier daarvoor invulde. 
Vervolgens ging de bankmedewerker even naar achteren om te controleren of er voldoende saldo op de rekening stond. 
Was de rekening bij een ander kantoor, dan werd er telefonisch overlegd of de opname akkoord was. 

De ontwikkelingen in het bankverkeer zijn verder, denk ik, wel bekend. Er kwamen computers, bankpasjes, magneetstrips en tenslotte kwam er de pinautomaat. Men kon het geld zomaar ‘uit de muur’ halen. Zonder tussenkomst van die vriendelijke mijnheer/ mevrouw aan het loket.
Over de Chipknip hebben we het al niet meer. Die verdween nog sneller dan hij kwam.

Is de functie van medewerker bij een bank daarmee verdwenen? Nee, hij is veranderd. De man/ vrouw achter de balie heet nu bijvoorbeeld klantadviseur. 

Maar de inhoud van zijn of haar functie kan door de tijd ingehaald zijn en daarmee achterhaald?

Ik kwam nog een paar voorbeelden tegen van beroepen uit heden en verleden. Ik noem ze hier niet, maar laat het aan de lezer over welk ‘achterhaald’ beroep de volgende in deze reeks wordt. 

Ik ben benieuwd of we samen tot een juiste omschrijving komen?

DUS KOM OP MET UW EIGEN DONATIE IN DE VORM VAN EEN ACHTERHAALD BEROEP EN SCHENK DIT AAN:
'Het Virtuele Museum Der Achterhaalde Beroepen'


Reacties

  1. Dez beroepen vond ik op een Belgische site:

    Vogelverschrikker
    Golfbalduiker
    Zeemeermin
    Dobbelsteeninspecteur
    Honden-en kattenvoertester
    Hondenpoepopruimer
    Treinduwer
    Skipisteschilder
    Kledingontwerper voor … Barbie
    Postbode
    Meteropnemer
    Melkveehouder
    Houthakker


    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten