'Denker des Vaderlands'

'Denker des Vaderlands'


Bladerend door het nieuws op en in de diverse media vanochtend lees ik tot mijn verwondering dat Nederland een nieuwe 'Denker des Vaderlands' krijgt. Verwonderd, omdat ik niet wist dat wij zo iemand hadden. En ook, omdat wij als Nederlands volk hierover niet geconsulteerd zijn.
Zo'n 'Denker des Vaderlands' denkt toch ook namens jou, zou ik zeggen.
Maar willen wij dat eigenlijk wel? Iemand die namens jou en vele anderen denkt? Zijn wij niet in staat om zelf te denken?
Blijkbaar denken dagblad Trouw, de Internationale School voor Wijsbegeerte en Filosofie Magazine van niet. Zij zijn namelijk, sinds 2011, de initiatiefnemers van het idee 'Denker des Vaderlands'.
Nu, na vier jaar, kom ik er pas achter dat er de laatste jaren iemand anders voor mij heeft gedacht. Zodoende ben ik in die tijd niet geremd in de ontwikkeling van mijn eigen gedachten. Al hoop ik niet dat dit strafbaar is geweest?
'Denker des Vaderlands'. Het lijkt op een soort brainwashen door een regime in een bananenrepubliek. Elke gedachte die ons niet welgevallig is zal worden gestraft met een taak, waarbij elke vorm van denken wordt vermeden.
Gelukkig ben ik nog in staat om zelf te denken en heb ik daar geen 'Denker des Vaderlands' voor nodig!


Reacties