Verkiezingen voor de Provinciale Staten en Waterschappen.

Verkiezingen voor de Provinciale Staten en Waterschappen.


Op radio en tv hoor ik de laatste tijd niet anders dan dat we binnenkort weer naar de stembus mogen. Dit keer niet één maar zelfs twee keer. Want u mag ook nog eens als extraatje mensen in het algemeen bestuur van uw waterschap kiezen. Het enige leuke aan het spotje is eigenlijk het bijbehorende deuntje (zie onder).
Voor de rest is het weinig aansprekend.
Goed, dat we leden van de Provinciale Staten mogen kiezen vind ik nog redelijk. Die mensen doen toch ook hun best en mogen wat mij betreft één keer in de vier jaar hun eigen feestje hebben. Al vind ik wel dat ze vooraf, per provincie, even duidelijk moeten maken wat ze in die vier jaar hebben gepresteerd. Een soort evaluatie naar hun kiezers toe.
Die dan kunnen beoordelen of hun provinciale bestuurders een verlenging van hun arbeidscontract krijgen.
Dat de provinciale staten verkiezingen zijn gekoppeld aan de inrichting van de Eerste Kamer vind ik een weeffout in ons kiesstelsel. Als we dan toch naar de stembus moeten en twee stempassen krijgen kan die derde pas er ook nog wel bij. Zo zijn wij, als volk en kiezer, ook betrokken bij de 'afrekening' van lobbyisten in Den Haag. Kunnen we bijvoorbeeld ook onze stem laten gelden in de discussie minder of meer provincies/ landsdelen en samenvoegen van Gemeenten.
Curieus eigenlijk nu ik dit zo schrijf. 'Vriendje' Pechtold die volop meedoet aan het verkiezingscircus voor de Provinciale Staten en daarbij het belang van de provincie uitdraagt. Terwijl D'66 in zijn programma heeft staan dat er minder provincies moeten komen en de Eerste Kamer wat hun betreft overbodig is. Blijf dus gewoon thuis mijnheer Pechtold, of zeg het duidelijk.
Maar waar het over ging waren die Waterschapsverkiezingen. Wie in mijn omgeving weet hoe de Dijkgraaf van Hoorn heet. En dat die andere bestuurders ook een speciale naam hebben. Een Ingeland en een Hoofdingeland. Dat het dagelijks bestuur van een waterschap Dijkstoel wordt genoemd. Maak dit eerst eens duidelijk. Daarna wil ik misschien wel mijn stem uitbrengen op één van die leden.
Rest nog het muziekje van dat spotje.https://www.youtube.com/watch?v=zYwCmcB0XMw

Reacties

  1. Ik zal zeker niet stemmen bij de waterschappen, het is een schijn vertoning, veel zetels zijn wat men noemt geborgde zetels, zetels voor de boeren.Voorstel om dit te gaan veranderen is de afgelopen zomer 2014 afgewezen, ik zou zeggen :weg met de 3e bestuurslaag! en breng de waterschappen onder bij de provincie!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten