Onverwachte valkuil bij
beoordelingsgesprekken medewerkers.
Iedere
leidinggevende komt het wel tegen, de formulieren of toegezonden bestanden om
je medewerker(s) te beoordelen. Soms 2 x
per jaar, maar over het algemeen in de maand december.
Naast de
berg aan werk, dat al op je bureau ligt, wordt je geacht dit karwei zeer contentieus
aan te pakken. De toekomst van je medewerker bij het bedrijf, en misschien ook
wel die van jezelf, kan er immers van af hangen.
Dus ga je
maar eens kijken wat er allemaal moet worden ingevuld, om daarna het resultaat
met de betrokkene te bespreken. Al dan niet in samenspraak met het Hoofd
Personeelszaken.
Prestatie indicatoren.
Allereerst
mag je scores invullen van 1 tot 10 bij de Prestatie indicatoren. Waaronder o.a.
vallen kwaliteit en kwantiteit van het werk, de klanttevredenheid, het kennen-
en omgaan met de regels binnen het bedrijf en het bewustzijn van omgang met
budgetten. Mits dit op de functie van toepassing is.
Daarna komen
zaken als uitdrukkingsvaardigheid, omgang met collega’s, flexibiliteit,
samenwerken, vakkennis en organisatievermogen aan bod. Kortom, je bent aan het
wikken en wegen, waarbij je subjectieve gevoelens jegens iedereen zoveel als
mogelijk aan de kant schuift.
Eindresultaat.
Na ongeveer de
helft van de 15 medewerkers beoordeeld te hebben, inclusief het bijbehorende eindgesprek,
vind je het wel een beetje vreemd dat de gemiddelde eindscore telkens uitkomt
op een 7. Dit terwijl de scores per onderdeel en per medewerker uiteenlopen van
een 5.4 tot een 8.5. Op zich zou dit toch niet kunnen? Je overlegt met
personeelszaken of dit normaal is, het antwoord is bevestigend.
Waarom doen
we dit dan, is je reactie? Al die tijd en moeite, zonder dat er verschillen
zijn te zien?
Onderzoek.
Toch zit het je niet lekker en onderzoek je e.e.a. verder. Hoe
zitten die beoordelingsformulieren eigenlijk in elkaar. Hoe worden de scores
opgebouwd.
En ja hoor,
wat blijkt, de formulieren zijn vervaardigd vanuit Excel. Mooie opmaak en mooie
grafieken. Tekstueel is alles ook juist. Het enige dat er aan ontbreekt is de
controle op de gebruikte formules in dit prachtige document. En laten die nou
fout zijn! Niet gek dus, dat alles tenslotte op een zelfde resultaat uitkomt.
Het
meest vreemde echter is dat nog nooit iemand binnen het bedrijf aan de bel getrokken
heeft, ondanks dat deze formulieren al jaren worden gebruikt. De automatische
piloot is blijkbaar heel gewoon bij dit soort klussen.
Conclusie:
Vertrouw nooit zomaar uitkomsten bij een beoordelingsgesprek. Kijk er zelf ook
nog eens aandachtig naar en reken desnoods de scores na. Het kan heel veel
ergernis en misschien wel ellende voorkomen! En denkt u, ach dat kan helemaal niet, ik heb de bewijzen bewaard.
Reacties
Een reactie posten