Onverwachte valkuil bij beoordelingsgesprekken medewerkers.

Onverwachte valkuil bij beoordelingsgesprekken medewerkers.


Iedere leidinggevende komt het wel tegen, de formulieren of toegezonden bestanden om je medewerker(s) te beoordelen.  Soms 2 x per jaar, maar over het algemeen in de maand december.
Naast de berg aan werk, dat al op je bureau ligt, wordt je geacht dit karwei zeer contentieus aan te pakken. De toekomst van je medewerker bij het bedrijf, en misschien ook wel die van jezelf, kan er immers van af hangen.

Dus ga je maar eens kijken wat er allemaal moet worden ingevuld, om daarna het resultaat met de betrokkene te bespreken. Al dan niet in samenspraak met het Hoofd Personeelszaken.

Prestatie indicatoren.
Allereerst mag je scores invullen van 1 tot 10 bij de Prestatie indicatoren. Waaronder o.a. vallen kwaliteit en kwantiteit van het werk, de klanttevredenheid, het kennen- en omgaan met de regels binnen het bedrijf en het bewustzijn van omgang met budgetten. Mits dit op de functie van toepassing is.
Daarna komen zaken als uitdrukkingsvaardigheid, omgang met collega’s, flexibiliteit, samenwerken, vakkennis en organisatievermogen aan bod. Kortom, je bent aan het wikken en wegen, waarbij je subjectieve gevoelens jegens iedereen zoveel als mogelijk aan de kant schuift.

Eindresultaat.
Na ongeveer de helft van de 15 medewerkers beoordeeld te hebben, inclusief het bijbehorende eindgesprek, vind je het wel een beetje vreemd dat de gemiddelde eindscore telkens uitkomt op een 7. Dit terwijl de scores per onderdeel en per medewerker uiteenlopen van een 5.4 tot een 8.5. Op zich zou dit toch niet kunnen? Je overlegt met personeelszaken of dit normaal is, het antwoord is bevestigend.

Waarom doen we dit dan, is je reactie? Al die tijd en moeite, zonder dat er verschillen zijn te zien?

Onderzoek.
Toch zit het je niet lekker en onderzoek je e.e.a. verder. Hoe zitten die beoordelingsformulieren eigenlijk in elkaar. Hoe worden de scores opgebouwd.
En ja hoor, wat blijkt, de formulieren zijn vervaardigd vanuit Excel. Mooie opmaak en mooie grafieken. Tekstueel is alles ook juist. Het enige dat er aan ontbreekt is de controle op de gebruikte formules in dit prachtige document. En laten die nou fout zijn! Niet gek dus, dat alles tenslotte op een zelfde resultaat uitkomt.

Het meest vreemde echter is dat nog nooit iemand binnen het bedrijf aan de bel getrokken heeft, ondanks dat deze formulieren al jaren worden gebruikt. De automatische piloot is blijkbaar heel gewoon bij dit soort klussen.

Conclusie
Vertrouw nooit zomaar uitkomsten bij een beoordelingsgesprek. Kijk er zelf ook nog eens aandachtig naar en reken desnoods de scores na. Het kan heel veel ergernis en misschien wel ellende voorkomen! En denkt u, ach dat kan helemaal niet, ik heb de bewijzen bewaard.

Reacties