'MIDLANCE' CRISIS


'MIDLANCE' CRISIS 


Een verontrustende mail afgelopen zaterdag in mijn mailbox. ‘Ik verkeer in een “MIDLANCE” crisis. . . . . . En ben voornemens  ca. 11 uur bij jou op de koffie te gaan. Als het níét schikt hoor ik het wel’.

Ik las het bericht nog een keer en het stond er echt ‘Midlance’, waar ik dacht dat er ‘Midlife’ zou moeten staan. Geen idee wat het was, maar nog een uurtje geduld opbrengen, dan zou ik het vast te weten komen. En ja, voor ‘Midlife’ was de verzender van het bericht ook iets te oud. Hoewel, een mooie Porsche en dito vrouwen zouden bij hem niet misstaan.

Elf uur, dat werd even haasten. Koffie zetten, er iets bij halen in de supermarkt en rondom opruimen. Van een rommelige kamer houd ik niet als er iemand langskomt.

Keurig op tijd kwam mijn koffiegast en nadat de koffie was ingeschonken kon ik het niet mijn nieuwsgierigheid niet langer meer bedwingen. ‘Midlance crisis, wat bedoelde je daar nou mee?’

Vorm van arbeidscontract

Het hoge woord kwam eruit, het was een vorm van arbeidscontract. Eén waarvan ik tot dan nog nooit had gehoord. Een soort van ouderwetse vaste dienstbetrekking op basis van een laag salaris met daaraan gekoppeld een soort provisie-regeling. Maar dan in een nieuw jasje gestoken. Maar nog steeds met allerlei ‘gevaren’ in de toekomst, die je nu nog niet kunt of wilt overzien.
Het gesprek ging verder met heen-en-weer wat gespeculeer over voor-en nadelen. Altijd interessant op een zaterdagmorgen. Wel werd mij duidelijk dat vooral in de IT-sector gebruikt wordt gemaakt van “Midlance-contracten’.

De beurt aan Google

Toen mijn koffiegast weg was kon ik het niet laten wat verder te zoeken op het internet naar deze constructie. De beste uitleg kwam ik hier tegen:
Zoals de naam al aangeeft, behelst MidLance ® een ondernemings- en beloningsmodel dat het midden houdt tussen een vast dienstverband en freelancen.
Kort gezegd betekent dit dat de medewerker een vast dienstverband heeft met een marktconform basissalaris en daarnaast een flinke bonus voor ieder gewerkt uur, die maandelijks wordt uitgekeerd. Bereken met onze Salariscalculator wat dit in jouw situatie betekent.
Op het gebied van de secundaire arbeidsvoorwaarden is er weinig verschil met reguliere dienstverbanden. Wel hebben medewerkers in grotere mate invloed op de keuze van een opdracht, het tarief, het soort vervoer, opleidingen e.d.


MidLance ® - de pure vorm

MidLance ® werkt alleen zoals het bedoeld is, indien het in de pure vorm wordt gehandhaafd. Verschillende bedrijven hebben geprobeerd de constructie te adopteren, maar vervallen al snel weer in de sfeer van een regulier dienstverband.
Andere bedrijven hanteren feitelijk bonus-malus constructies, waarbij het altijd onzeker blijft wat het werkelijke inkomen wordt. Het echte risico ligt dan uiteindelijk toch weer bij de medewerker en dat vinden wij geen kunst. Wij doen het anders.
RedBlue is eigenaar van MidLance ®, heeft ruime ervaring met deze constructie en heeft zich tot doel gesteld de originele vorm te hanteren en te handhaven.’

Wat zijn de voor- en nadelen?

Vreemd genoeg kun je over de voor- en nadelen van het werken als ‘Midlancer’ weinig vinden op het ‘net’. Verder dan dit kon ik niet komen:
Als je een opdracht hebt, heb je een fantastisch salaris. Als je tussendoor even “op de bank zit”, heb je de garantie van een basissalaris. Daarnaast houd je recht op sociale zekerheid (Ziektewet, WW en WIA) en handelt je werkgever alle administratieve zaken af. Het enige nadeel van Midlancer is dat het basissalaris waarschijnlijk niet voldoende is om thuis alle lasten te kunnen betalen. Dit is niet zo erg als je de maanden ervoor een flink salaris hebt ontvangen, en een buffer hebt opgebouwd. Maar als je net start met Midlancen, of als je om andere redenen meer financiële zekerheid nodig hebt, kan dit heel lastig zijn.

"Kaal' basisloon of meer?

Maar hoe zit het met langdurige ziekte/ arbeidsongeschiktheid, pensioenopbouw, ontslag, vakantiegeld?
Wordt er dan weer uitgegaan van het ‘kale’ basisloon? Of vindt er een middeling plaats over een bepaalde periode? Ik kon het antwoord nergens vinden en ben eigenlijk best nieuwsgierig hiernaar.

Wie weet de antwoorden wel? Of kan meer uitleg geven over het werken als ‘Midlancer’.

Reacties