Wanneer is een ‘baan’ een baan?

Wanneer is een ‘baan’ een baan?


Wanneer is een huis een woning las ik een veel gelezen (digitaal) dagblad. En meteen dacht ik daarna: ‘Wanneer is een ‘baan’ eigenlijk een baan?’ Aan welke criteria moet een echte baan voldoen?
Natuurlijk ging ik voor het antwoord eerst naar Google. Zij weten immers bijna alles, althans dat zeggen zij. Maar gek genoeg vond ik daar het antwoord niet. Wel hoeveel uren je moet maken om als ondernemer te worden aangemerkt door de Belastingdienst. Ook aan welke eisen een goede bedrijfsnaam moet voldoen. Iets wat ik helemaal niet wilde weten. En wat ik wel of niet wist over solliciteren. Misschien makkelijk voor de toekomst, als ik op zoek moet naar die echte baan.
Carrieretijger gaf me nog wat vuistregels, als ik realistisch wilde zoeken naar een baan. Met termen als zelfonderzoek en een gereedschapskist. Dat laatste waarschijnlijk handig als ik een baan als handwerksman zou zoeken. Maar ook zij gaven niet aan wanneer een baan echt was.
Wellicht was het daarom handiger als ik ging kijken wanneer en bij hoeveel uur ik als werkzoekende zou worden beschouwd, de omgekeerde weg dus. Daar kon het CBS mij vast wel bij helpen. Tenslotte zijn zij degenen die al de mooie statistieken bijhouden, waarin ik zo graag blader.
En ja, het CBS hielp mij enigszins op weg met deze definitie:
De beroepsbevolking valt uiteen in de werkzame beroepsbevolking en de werkloze beroepsbevolking.
Tot de werkzame beroepsbevolking worden gerekend:
  • Personen die een substantieel aantal uren per week betaald werken.
Tot de werkloze beroepsbevolking worden gerekend:
  • Personen die daadwerkelijk een substantieel aantal uren per week willen werken.
In de operationalisering van een substantieel aantal uren wordt uitgegaan van ten minste twaalf uur per week. Vanaf anderhalve dag per week geeft de meerderheid van de mensen namelijk aan dat betaald werk de belangrijkste bezigheid is (Bierings, Imbens en Van Bochove 1991).
Op grond van bovenstaande definitie zou ik dus kunnen vaststellen dat een ‘echte baan’ tenminste 12 uur per week zou moeten beslaan. Daarnaast zou het ook nog betaald werk moeten zijn.
Zou dit betekenen, dat op grond van bovenstaande definitie, onbetaald werk eigenlijk helemaal geen werk is. Dat je niet kunt spreken van een ‘baan’ als je ergens als stagiair aan de slag bent? Of ergens een ‘leerwerkplek’ invult?  Dat ‘vrijwilligerswerk’ eigenlijk helemaal geen werk is? Althans niet als ‘baan’ wordt beschouwd, omdat het onbetaald is?
Kortom, ik ben er tot op heden nog niet uit. Het zou fijn zijn als bijvoorbeeld een instituut als CBS mij kan vertellen hoeveel ‘echte banen’ er in Nederland zijn? En hoeveel er daarvan zijn bezet en hoeveel er op dit moment open staan. Liefst nog onderverdeeld in verschillende sectoren, zodat werkzoekenden van nu en in de toekomst weten waar hun kansen liggen. En is de stelling juist dat je bijvoorbeeld voor het meetellen in de werkloosheidscijfers al afvalt als je minstens 1 uur per week ergens betaald werk verricht?
Ben je, wanneer je minder dan 12 uur per week betaald werk verricht, wel in het bezit bent van een ‘echte baan’.  Of moet je het maar beschouwen als een 'klusje'? Zodat je daar op een verjaardagsfeestje niet op kan worden aangevallen.
Als aanzet tot de discussie kan misschien dit rapport van de FNV helpen. Ik kwam het op het laatste moment tegen, net voordat ik op de knop publiceren wilde drukken. Maar zij hadden wel bijna dezelfde vraag als ik.
Namelijk; ‘Gezocht een echte baan’.

Reacties