Olympische Spelen Rio de Janeiro – Vandaag eindelijk de opening!

Olympische Spelen Rio de Janeiro – Vandaag eindelijk de opening!

logo Rio
Het is bijna zover, vanavond 23.00 uur Braziliaanse tijd worden de spelen geopend door IOC voorzitter Thomas Bach. Zou hij familie zijn van……? Misschien gaat hij dan ook wel een riedeltje spelen. Kom op Gerard, laat nou niet je fantasie op hol slaan.
Het duurt nog wel even voor we zo ver zijn, dus kan ik best even melden dat we deze 1e nacht in ‘The Olympic Village’ goed hebben geslapen. Er stonden wat kleine flesjes Cachaca in de minibar, die hebben we samen soldaat gemaakt.
cachaca-velho-barreiroIk hoor u denken, Cachaca? Ja, dat is de meest populaire gedistilleerde alcoholische drank in Brazilië. Het is ook bekend als Aguardente, Pinga, Caninha en vele andere namen. Het bevat tussen de 38% en 48% alcohol en de Brazilianen drinken er zo’n dikke 400 miljoen liter per jaar van. Ach je slaapt er lekker op. Maar dat zei ik al.
Als ik het kleine keukentje van ons appartement binnenloop zie ik daar mijn zwager Lammert al bezig. Hij staat, met wat pannetjes en het meegenomen pak Havermout, te klungelen boven het elektrisch kooktoestelletje. ‘Zo’, zeg ik, ‘Jij bent vroeg. Lukt het een beetje?’
Mijn zwager kijkt me een beetje verongelijkt aan en brandt daarna los. ‘Weet je wel hoeveel moeite het me heeft gekost om een pak magere melk te bemachtigen? In de Olympische Kampwinkel hadden ze het niet. Of ze wilden me niet begrijpen. Terwijl ik toch duidelijk om ‘Skim Milk’ vroeg. Kwamen ze met een piepklein pakje aan. ‘Skim enough? Toen ben ik maar even met de bus naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum gereden. Daar begrepen ze me wel’.
Intussen bak ik een paar eieren, doe ze op een paar sneden Braziliaans witbrood en schenk een glas verse Jus in voor mezelf. Daarvan is er in dit land meer dan genoeg.
Thomas_BachWat hebben we nog meer vandaag, nadat Thomas Bach ‘Let the games begin’ heeft geroepen? Ik blader door de agenda en zie tot mijn schrik dat deze niet volledig is.
Het Pingpongen zou vandaag toch al beginnen? Ja, hoor, de 1e ronde voor de dames staat op het programma, ze spelen tegen de Oostenrijkse vrouwen. Nou ja, Oostenrijks? Eigenlijk is dat hele tafeltennissen een Chinees onderonsje. Alle deelnemende landen sturen een paar Chinezen uit eigen land en uiteindelijk winnen de Chinezen die nog steeds in China wonen.
En vanmiddag kunnen we gaan kijken hoe Sjef van den Berg, Mitch Dielemans en Rick van der Ven het er met hun pijl en boog afbrengen in de ‘ranking round’. Altijd leuk, deed ik vroeger ook vaak. Met zo’n elektropijp en een touwtje erdoor. Leek ik wel een echte Robin Hood.
kruisboogschieten
Volgens mij hebben we het dan wel gehad voor vandaag? Lekker rustig begin. Als we op tijd terug zijn van de opening kunnen we misschien de minibar nog even aanvullen!
Morgen wordt het veel spannender. De mannen gaan fietsen, de hockeyploegen mogen op het gekleurde gras gaan spelen, de volleybalsters kunnen aan de bak tegen China en Jeroen Mooren mag een potje vechten, (hopelijk zelfs een paar potjes) op de Tatami. Misschien al een plak voor iemand?
Verder zien we o.a. Epke samen met zijn vrienden gymnastieken, gaan Enrico Lacruz (-60kg) en Peter Müllenberg (-81kg) de ring in. En beginnen de echte vakantiesporten zwemmen, zeilen en beachvolleyballen.
Met wat mazzel doen de tafeltennissters nog mee en zien we Rick en kornuiten terug in de finale bij het kruisboogschieten.
Dat wordt me een dagje rennen van hot naar her. Hopelijk gaat mijn zwager Lammert ook wat leuks doen. Die houdt namelijk helemaal niet van sport.
Rio

Reacties