De grote ergernis van werkenden: DE FILE IS TERUG

file

Jarenlang reed ik van Hoorn naar Amsterdam en/ of Amstelveen. En met het aantal jaren dat ik dit traject reed steeg de lengte van de file mee. En ook nog eens het tijdstip van opstaan, van zeven uur ’s morgens naar uiteindelijk vijf uur in de morgen. Dit alles om de file maar voor te zijn.
Oké, je was dan meestal wel redelijk vroeg op het werk, maar het voordeel was dat je ook weer vóór de file de Coentunnel door was. Hoewel dat zo einde 2007/ 2008 net aan was hoor.
Het leuke was dat je zo vroeg in de ochtend aan allerlei zaken zat te denken, dit onder het genot van lekkere muziek (Dank daarvoor nog Giel Beelen en al die andere DJ’s op Radio 2 en 3 gedurende die tijd).
Je zag de zon opkomen en steeds weer aan een andere kant van de weg staan? ’s Winters nog vroeger je bed uit want het kon glad zijn en je verbazen en ergeren over de drukte op de weg en al die mensen die regels aan hun laars lapten. Zelf deed je daar immers niet aan mee, toch? Jij was degene die nog een beetje voor rust op de weg zorgde.
Maar de grootste vraag was elke morgen toch weer; waar gaan al die mensen heen aan de andere kant van de snelweg? Richting Hoorn en verder noordelijk. Deze vraag zal bij andere vroeg-weggebruikers in overige delen van het land vast ook wel eens zijn opgekomen?
Goed, de crisis kwam, de economie zakte in, mensen zaten gedwongen thuis en de file verdween met hen. Kwam het door meer asfalt, door harder te mogen rijden, minder ongelukken?
Nee, waarschijnlijk niet. Want nu het economisch weer beter gaat, meer mensen aan het werk zijn (althans zo wordt gezegd) zijn de FILES WEER TERUG!
Record op record wordt gebroken, het is bijna niet bij te houden. Wachttijden en lengte in kilometers zijn bijna schrikbarend om te zien. Met als voorlopig hoogtepunt de waarschuwing van het VID; blijf maar even op het werk, het staat overal stil (en vast).
En dan denk ik weer aan die vroege ochtendritten en de vraag; waar gaat die andere kant eigenlijk heen? Moeten we de werkplekken niet herverdelen? Of een soort ruil van werkplek, net zoiets als woningruil?
Het lijkt me een prima initiatief voor alle partijen, die met werk te maken hebben om een passende oplossing te vinden voor het teruggekeerde fileprobleem.
Verplaats het werk, waar het mogelijk is, van de overvolle Randstad naar de overloopgebieden/ forensensteden. En dan niet voor een paar jaar, zoals in het verleden werd gedaan. Nee voorgoed.
Werkend Nederland, dat zich met de auto verplaatst, zal een ieder dankbaar zijn die ervoor zorgt dat de verkeersinformatie weer tot normale proporties wordt teruggebracht. Datzelfde zal waarschijnlijk ook voor Treinforensen gelden?

Reacties