Administratie, een kostenpost waar je niets voor terugkrijgt?

Administratie, een kostenpost waar je niets voor terugkrijgt?

Het is een stelling die nog steeds opgang vindt bij de ZZP’er en het MKB. Zelfs bij grotere bedrijven zijn meestal de mensen op de afdeling Administratie het eerst aan de beurt bij een (aangekondigde) reorganisatie.
Maar is het ook waar? Is geld voor je boekhouder, accountant of administrateur inderdaad gewoon hetzelfde als ‘geld over de balk smijten’. Wat doet zo’n man nou eigenlijk voor je? Wat bonnetjes boeken, zeuren dat je wel op tijd je aangifte BTW of Loonheffing moet indienen, een boekje maken (jaarrekening) waar je toch nooit meer naar omkijkt en vooral hoge rekeningen sturen. Dat is vaak het beeld zoals naar deze man/ vrouw wordt aangekeken.

Kosten accountant soms hoger dan de eventuele fiscale boete

Natuurlijk, sommige accountants –althans die zich zo noemen –  kosten zelfs meer dan de fiscale boetes groot kunnen zijn. Logisch, het mooie kantoor, de receptioniste, en de bijzonder fraaie kaft om het dikke boek dat ‘jaarrapport’ heet moet toch ergens van betaald worden. Daarom is het noodzakelijk dat elk klantcontact wordt bijgehouden onder het ‘projectnummer’ dat u voor de organisatie bent.
Ook door onvoldoende begeleiding, interesse of miscommunicatie met en in de ondernemer en zijn onderneming kan de boel al snel sloffen. De hoogste rekening komt dan weer van de belastingdienst. En dat is toch het laatste wat een ondernemer zich wenst, gedonder met de inspecteur, aanmaningen, boetes en torenhoge correcties.

‘Uurtje-factuurtje’

Een boekhouder/ administrateur die van zijn vak houdt doet niet aan ‘uurtje-factuurtje’. Die noteert niet elk telefoontje of mailtje. Om daarna voor de optelsom daarvan een flinke rekening te sturen.
‘Maar dat doet toch iedereen’ hoor ik u denken? Nee hoor, integendeel, iemand die het belang van zijn klanten voor ogen houdt vergeet onbewust nog wel eens een uurtje.
Meedenken met de ondernemer is voor de vakman een normale zaak. Hij komt regelmatig langs. Enerzijds om daar soms wat werkzaamheden op de ‘werkplek’ te verrichten, die op het eigen kantoor niet kunnen. Maar ook om zelf te zien of er nog zaken liggen die urgent zijn en die de opdrachtgever ‘vergeten’ is door te geven. Bijkomend voordeel is dat zowel de ondernemer, als degene die de administratie verzorgd, op de hoogte wordt gehouden van wat zich binnen het bedrijf afspeelt. Of er bijvoorbeeld niet ergens geld en/ of andere middelen verdwijnen waar je dan pas TE LAAT achter komt.
Kortom, een MKB ondernemer kiest voor het verzorgen van zijn boekhouding/ administratie/ belastingzaken voor de vakman, die zich dagelijks op de hoogte stelt van de nieuwste ontwikkelingen binnen zijn vakgebied. Of het nu gaat om een goed boekhoudprogramma, dat op eenvoudige wijze bankmutaties kan inlezen. Zodat handmatig invoeren niet meer nodig is (en hoeveel tijd en geld dat wel niet scheelt). Of het op de hoogte zijn van de allerlaatste wijzigingen op fiscaal terrein. Zelfs voor het opstellen van een contract of ondernemingsplan draait de moderne vakman/ vrouw zijn hand niet om. En het mooie is, dat doet hij in zijn eigen tijd. U betaalt voor deze bijscholing niets.
Kies je voor het laatste, dan zijn de kosten voor je administratie echt GEEN weggegooid geld!

Hoe leg ik contact of meer info?

Nieuwsgierig geworden? Neem dan eens contact op met Boonstra Accountancy en Fiscaal advies. Laat u informeren naar de mogelijkheden welke dit kantoor u kan bieden. En wilt u direct een offerte, prima! Bel dan wel eerst even naar 06-14306651 of stuur een mailtje naar boonstra-accouting@ziggo.nl
Oh ja, bijna vergeten, Boonstra Accountancy werkt natuurlijk ook voor de ZZP’er, de éénmanszaak en de kleine MKB’er (VOF). Vraag naar de gunstige tarieven.


Reacties

  1. Ik geloof sterk in het adagium dat als er iets uitbesteed kan worden wat niet tot de core-business hoort je dat altijd maar beter kunt doen. Waaronder het opstellen van jaarrekeningen bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten