Ik hoef gelukkig geen belastingaangifte te doen!

Ik hoef gelukkig geen belastingaangifte te doen!




Een goeie kennis van mij, bekend in zijn buurt als ‘De Belastingman’ kreeg laatst een leuk mailtje. De inhoud daarvan deel ik graag, omdat wij er bij de koffie smakelijk om konden lachen.

'Hallo Belastingman,

Zeg hoe zit het nou echt? Ik kreeg een bericht van de belastingdienst dat,  als er niets veranderd is ten opzichte van vorig jaar, ik geen aangifte hoef te doen. Maar is dat wel waar?
Want een ander ‘belastingmannetje’ zegt dat ik wel aangifte moet doen. Omdat ik anders misschien wel gauw honderden euro's teruggave kan mislopen!
Wie moet ik nou geloven? Ik snap er niets meer van.

Waarom wij smakelijk moesten lachen? Nou dat is voor mensen, die wel elk jaar trouw hun aangifte indienen, misschien snel duidelijk.

De meesten maken tegenwoordig gebruik van die prachtige vooraf ingevulde aangifte (VIA) op ‘Mijn Belastingdienst’.Daar staan alle gegevens op, die de Belastingdienst van je weet. Ze zijn aangeleverd door je werkgever, je uitkeringsinstantie, je bank, hypotheekverstrekker en wie weet nog meer?

Maar wat de Belastingdienst niet zegt, is dat persoonlijke omstandigheden nog steeds een grote rol blijven spelen bij de uiteindelijke vaststelling van jouw belastingaanslag.

Je bent bijvoorbeeld voor het eerst gaan werken dit jaar. Of je bent van baan gewisseld, je baan kwijtgeraakt, een bijbaantje gehad, ergens stage gelopen of gewoon gestopt met werken. AOW, vervroegd pensioen of lekker een sabbatical year. Hierdoor is je inkomen dat jaar aan schommelingen onderhevig geweest en is er daardoor relatief te veel loonheffing ingehouden.

Je kunt ook veel reiskosten hebben moeten maken met het OV en hebt daarvoor geen vergoeding gekregen van je werkgever. Mooi dat je daar wat belasting van terugkrijgt.

Je vindt dat je te weinig pensioen hebt opgebouwd en stort daarom maandelijks of jaarlijks een bedrag op een ‘eigen pensioenpolis’ of lijfrente. Ook dat weet de Belastingdienst niet altijd..

Of je hebt, alleen of binnen je gezin, dit jaar redelijk veel zorgkosten moeten maken. Dokters- of tandartskosten, waarvoor je geen vergoeding kreeg. Hulpmiddelen, waardoor je mobiel bleef, een dieet op doktersvoorschrift moeten volgen. Een kind dat in een AWBZ-instelling verblijft, maar waarvan je het wel fijn vindt dat hij/ zij regelmatig bij jou thuis logeert voor een paar dagen.
Of je bent al wat ouder, of bent chronisch ziek, en hebt daarvoor een speciaal bed of aangepaste kleding nodig. Ook hiervoor krijg je geen vergoeding van je zorgverzekeraar. Allemaal kosten die wel aftrekbaar zijn.

Laatste item wat ik zal aansnijden is het volgen van een studie, waarvoor je geen of slechts gedeeltelijke vergoeding krijgt. Boven een bepaalde drempel, afhankelijk van je inkomen, zijn die ook aftrekbaar en kunnen die voor een onverwacht belastingvoordeeltje zorgen.

Over giften zal ik het dit keer niet hebben, wel nog even opmerken dat ‘het eigen risico’ in de zorg nog steeds geen aftrekpost is. Op zich typisch, want het geld komt toch uit jouw portemonnee. Tijd voor reparatiewetgeving?

Laat je dus niet ‘beetnemen’ door die brief van de Belastingdienst en ga voor jezelf na of één van bovenstaande tips op jou van toepassing is. En mocht je er niet uitkomen, stuur dan een mailtje! Wij helpen u graag. 

Meer info: boonstra-accounting@ziggo.nl 


Reacties